Ještě nedávno jsme se jim smáli. Smích ale mizí a čínské vozy míří ve velkém do českých garáží

Foto: Jan Smékal

V padesátých letech jsme ohrnovali nos nad japonskými vozy, v osmdesátých nad těmi korejskými. Oboje byla chyba, která se teď opakuje u čínské produkce.


Jenže čínské automobilky se stávají fenoménem, který už nelze přehlížet. Jejich vozy jsou dnes technologicky srovnatelné s evropskými, často levnější – a především doručované na trh s nevídanou rychlostí. Zatímco dříve Evropa využívala Čínu jako levnou montovnu, dnes se role obracejí. Číňané si vzali to nejlepší, co jsme je naučili – a teď nám to vracejí v podobě počítačů na čtyřech kolech.

Trh osobních automobilů v Evropě prochází významnou proměnou a v jejím centru stojí čínské automobilky. Zatímco japonským výrobcům se etablovat v Eur­opě trvalo desítky let (a korejským rovněž), čínské značky si svou pozici budují během „desítek měsíců“. Tento vývoj je důsledkem kombinace technologického pokroku, státní podpory a industriálních strategií, které Evropě nic neponechaly náhodě.

Technologický a kvalitativní posun

Výrobní i vývojové kapacity čínských automobilek dnes umožňují konkurovat tradičním evropským hráčům v oblasti technické vyspělosti. Infotainmenty, power-management elektromobilů, konektivita či elektrické pohony už mnohdy převyšují standard evropských vozů. To potvrzuje i manažer čínských vozů ve společnosti AAA Auto: „Číňané kráčí mílovými kroky a kvalita jejich vozů jde prudce nahoru.“ Kromě kvality je faktorem růstu i cena: v domovské Číně propukla „krvavá cenová válka“, kdy průměrná cena elektrických vozů klesla o pětinu na cca 165 000 jüanů (≈ 480 000 Kč) za poslední dva roky.

Strategie expanze v Evropě

Čínské značky se na evropské trhy dostávají s výraznou ambicí využívají k tomu dvě hlavní výhody: technologickou vyspělost a cenovou agresivitu. Cílem exportní ofenzivy je Evropa, kde čínské automobilky mohou dosáhnout vyšších marží než doma. V roce 2025 zaznamenalo první pololetí růst prodeje čínských vozů v Evropě o 91 % a jejich podíl již překročil 5 %. Zatímco na domácím trhu je konkurence ostrá a zisky klesají, v Evropě vidí čínští výrobci novou šanci.

Nařízení EU v podobě cel až 45 % na elektromobily dovezené z Číny však nutí některé značky přesouvat výrobu do Evropy a zaměřit se i na hybridní modely, které clům zatím unikají.

Dopad na český trh

V Česku se čínské značky postupně začínají etablovat. Podle dostupných analýz působí na našem trhu již minimálně 19 čínských značek a jejich růst je mimořádný.Tradiční automobilky tak ztrácejí prostor, zatímco noví hráči vstupují s plnou výbavou, nižší cenou a agresivní strategií. Je otázkou, zda je český trh na tento „přelom“ připraven a zda bude schopen reagovat.

Klíčové výzvy

Přestože čínské automobilky z technického pohledu rostou, jejich úspěch v Evropě není zaručen. Vybudování prodejní sítě, poprodejních služeb a důvěry zákazníků je stále klíčové. Evropské automobilky ale čelí vlastním problémům: složitému regulačnímu prostředí, vysokým nákladům a rigidní struktuře výroby.

Shrnutí

Čínské vozy v Česku už nejsou experimentem, ale součástí transformace automobilové mobility. Zatímco Evropa ztrácela čas, Čína se připravila: státem podporované technologické ambice, vysoká efektivita a agresivní strategie znamenají, že dnes se tu objevují vozy, které svými parametry a cenou mění status quo. A zda se Evropa dokáže vzepřít, nebo bude jen dalším trhem, který Čína „převezme“, zůstává otevřenou otázkou.

A ještě něco pro škarohlídy: Nedělejte si názor na čínská auta na základě toho, co říká Franta v hospodě. Ostatně, podívejte se doma, kolik čínských výrobků tam máte. A co se aut týče – zkuste si do nějakého sednout a napište, jestli je opravdu špatné, Upřímně by mě to zajímalo…

Life24.cz je magazínový web zabývající se nejen aktualitami z domova i ze světa, ale také komentováním aktuálního politického dění nejen na české scéně. Najdete zde tedy především zajímavé rozhovory, recenze produktů, informace o cestování, nebo také například informace o domácích mazlíčcích. Zkrátka vše co vás zajímá.

Podívejte se i na naše další weby:

www.testyojetin.cz

www.cestyavylety.cz

www.cartrax.cz

 

 

 


Life24.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@cartrax.cz

 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.life24.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 Life24.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.