V padesátých letech jsme ohrnovali nos nad japonskými vozy, v osmdesátých nad těmi korejskými. Oboje byla chyba, která se teď opakuje u čínské produkce.
Jenže čínské automobilky se stávají fenoménem, který už nelze přehlížet. Jejich vozy jsou dnes technologicky srovnatelné s evropskými, často levnější – a především doručované na trh s nevídanou rychlostí. Zatímco dříve Evropa využívala Čínu jako levnou montovnu, dnes se role obracejí. Číňané si vzali to nejlepší, co jsme je naučili – a teď nám to vracejí v podobě počítačů na čtyřech kolech.
Trh osobních automobilů v Evropě prochází významnou proměnou a v jejím centru stojí čínské automobilky. Zatímco japonským výrobcům se etablovat v Europě trvalo desítky let (a korejským rovněž), čínské značky si svou pozici budují během „desítek měsíců“. Tento vývoj je důsledkem kombinace technologického pokroku, státní podpory a industriálních strategií, které Evropě nic neponechaly náhodě.
Technologický a kvalitativní posun
Výrobní i vývojové kapacity čínských automobilek dnes umožňují konkurovat tradičním evropským hráčům v oblasti technické vyspělosti. Infotainmenty, power-management elektromobilů, konektivita či elektrické pohony už mnohdy převyšují standard evropských vozů. To potvrzuje i manažer čínských vozů ve společnosti AAA Auto: „Číňané kráčí mílovými kroky a kvalita jejich vozů jde prudce nahoru.“ Kromě kvality je faktorem růstu i cena: v domovské Číně propukla „krvavá cenová válka“, kdy průměrná cena elektrických vozů klesla o pětinu na cca 165 000 jüanů (≈ 480 000 Kč) za poslední dva roky.
Strategie expanze v Evropě
Čínské značky se na evropské trhy dostávají s výraznou ambicí využívají k tomu dvě hlavní výhody: technologickou vyspělost a cenovou agresivitu. Cílem exportní ofenzivy je Evropa, kde čínské automobilky mohou dosáhnout vyšších marží než doma. V roce 2025 zaznamenalo první pololetí růst prodeje čínských vozů v Evropě o 91 % a jejich podíl již překročil 5 %. Zatímco na domácím trhu je konkurence ostrá a zisky klesají, v Evropě vidí čínští výrobci novou šanci.
Nařízení EU v podobě cel až 45 % na elektromobily dovezené z Číny však nutí některé značky přesouvat výrobu do Evropy a zaměřit se i na hybridní modely, které clům zatím unikají.
Dopad na český trh
V Česku se čínské značky postupně začínají etablovat. Podle dostupných analýz působí na našem trhu již minimálně 19 čínských značek a jejich růst je mimořádný.Tradiční automobilky tak ztrácejí prostor, zatímco noví hráči vstupují s plnou výbavou, nižší cenou a agresivní strategií. Je otázkou, zda je český trh na tento „přelom“ připraven a zda bude schopen reagovat.
Klíčové výzvy
Přestože čínské automobilky z technického pohledu rostou, jejich úspěch v Evropě není zaručen. Vybudování prodejní sítě, poprodejních služeb a důvěry zákazníků je stále klíčové. Evropské automobilky ale čelí vlastním problémům: složitému regulačnímu prostředí, vysokým nákladům a rigidní struktuře výroby.
Shrnutí
Čínské vozy v Česku už nejsou experimentem, ale součástí transformace automobilové mobility. Zatímco Evropa ztrácela čas, Čína se připravila: státem podporované technologické ambice, vysoká efektivita a agresivní strategie znamenají, že dnes se tu objevují vozy, které svými parametry a cenou mění status quo. A zda se Evropa dokáže vzepřít, nebo bude jen dalším trhem, který Čína „převezme“, zůstává otevřenou otázkou.
A ještě něco pro škarohlídy: Nedělejte si názor na čínská auta na základě toho, co říká Franta v hospodě. Ostatně, podívejte se doma, kolik čínských výrobků tam máte. A co se aut týče – zkuste si do nějakého sednout a napište, jestli je opravdu špatné, Upřímně by mě to zajímalo…