Taxíkem jezdím málokdy. Mám rád svoje pohodlí a nemám rád tu loterii, kdo a s jakým autem pro mě přijede. U některých firem se to dá sice trochu ovlivnit, ne vždy to je ale trefa do černého.
A zrovna to se stalo před pár dny, kdy jsem potřeboval dojet do servisu pro auto. Sice tam jezdí autobus, ale venku mrzlo až praštělo, zvolil jsem tedy jednu z online taxislužeb. Asi proto, že cesta byla za 130 korun, předávali si mě tři řidiči, než ten poslední skutečně přijel. Možná to znáte. Na displeji mobilu svítí údaj, že řidič přijede za 6 minut, ten se ale následně změní na „Hledáme ti řidiče“ aby po dvou minutách našli někoho, kdo přijede za 11 minut. Akce se opakovala ještě jednou, aby nakonec přeci jen nějaký řidič potvrdil, že mě vyzvedne. Napsal jsem mu zprávu, kde stojím, přišla odpověď v azbuce „Panjatno“. No, to bude zajímavé, pomyslel jsem si. A bylo.
Řidič nerozuměl ani slovo
Auto už od pohledu nebudilo dojem, že do cca 8 kilometrů vzdáleného servisu dojedeme. Ale co už, na svých cestách po Asii jsem jezdil v daleko horších dopravních prostředcích. Na „Dobrý den“ řidič vůbec nereagoval, ale poslouchal českou radiostanici. Řekl jsem kam jedu, jen abychom si to potvrdili, ale opět nulová reakce.
Nájezd skoro 500 tisíc kilometrů
Když jsem na řidiče mluvil, všiml jsem si, že má na přístrojové desce rozsvíceno sedm kontrolek a nějaký nápis v azbuce. Zatímco jsem se to snažil rozluštit, upoutala můj zrak číslovka v levém dolním rohu pod rychloměrem. Ukazovala číslici necelých 500 tisíc kilometrů. V autě s podobným nájezdem jsem v životě neseděl a doufám, že už ani nebudu.
Upadne to kolo?
Nejsem automechanik. Ale pocitově se mi zdálo, že levé přední kolo musí každou chvíli upadnout, při brzdění se od kol ozýval poměrně hlasitý pískot, který se ostatně ozýval i odněkud z motorového prostoru. Možná nějaký řemen, či co? Každopádně, v autě jsem se zrovna moc bezpečně necítil. Kdo ví, jestli vůbec mělo platnou technickou.
Česky by se učit měli
Chápu, že nově příchozí cizinci, kteří u nás hledají práci a bezpečí, neumí česky a nemají zrovna moc peněz na to, aby si pořídili nějaké novější auta, když už tedy chtějí dělat taxikáře. Ale alespoň pár základních slovíček by se ze sebe měli snažit dostat. A co se týká auta – nevím, jestli je dobrý nápad vozit zákazníky v autě, které má najeto 400 tisíc kilometrů a už na první pohled nevzbuzuje příliš důvěry. Ale co už, dojeli jsme v pořádku a na řidičovo konto tak „připlula“ nějaká ta koruna. Snad ji brzo využije k obnově svého auta. Bude tak v klidu on i jeho zákazníci