Mladé technologické firmy, které založili Češi, získaly v loňském roce rekordní investice, a to i přes nepříznivou ekonomickou situaci. Celkem 119 společností si připsalo 46,5 miliardy korun.
Celkem 119 společností si připsalo 46,5 miliardy korun a oproti roku 2021 se tato částka zvýšila o 48 procent. Obvyklá investice, kterou startupy od investorů získaly (tedy medián), dosahovala loni 30 milionů korun. Vyplývá to z údajů serveru CzechCrunch, který buduje hlavní zdroj informací pro moderního člověka a dlouhodobě také mapuje investice do startupů i kondici mladých firem v Česku.
CzechCrunch čísla představil v rámci nového vydání projektu CC25, výběru pětadvaceti startupů českých zakladatelů, jež si v posledních letech po zásluze získaly pozornost investorů a které v příštích letech podle signálů z trhu, investorů i svého dosavadního rozvoje ještě významně porostou. Seznam obsahuje pětici velkých českých projektů s tržbami nad miliardu korun a dvacet menších projektů s extrémně rychlým rozvojem.
Kromě nejhodnotnějších technologických firem, takzvaných jednorožců, jejichž hodnota přesahuje jednu miliardu dolarů, predikuje seznam i rychlý vývoj u dalších mladých společností. Ukazuje mimo jiné, které obory v Česku rychle rostou: úspěšné jsou například analýza dat, umělá inteligence nebo také internetové obchody a logistika
I jednotlivé investice do startupů ukazují velmi vysokou hodnotu jejich inovací: průměrně za podíl v takové mladé společnosti zaplatili investoři 338,9 milionu korun. Tuto částku táhnou vzhůru především vysoké, ale méně časté investice v řádu miliard korun do projektů, jako je logisticko-technologická společnost DoDo, online supermarket Rohlik Group, vyhledávač letenek Kiwi.com nebo datová společnost Ataccama. Proto je výrazně odlišná od nejobvyklejší investované částky, tedy v porovnání se zmíněnými 30 miliony korun.
„Žebříček a další čísla ukazují rostoucí sílu mladých českých firem. Startupy tvoří stále významnější stopu v české ekonomice. Mnoho z nich má zákazníky hned na několika kontinentech. Řada zaujala ve Spojených státech či v Asii a dělá skutečně globální byznys, v rámci něhož zaměstnávají v pobočkách po celém světě stovky pracovníků mnoha národností,“ říká Ondřej Holzman, šéfredaktor CzechCrunche.
Češi už ve světě zaujali hned několika projekty umělé inteligence, daří se jim ale i na poli kyberbezpečnosti, umějí zpracovávat data do zajímavých informací, ale třeba i největší cenový srovnávač v jihovýchodní Asii, u nás nepříliš známý iPrice, je ve skutečnosti projekt Čecha.
Vybudovat od nuly úspěšnou firmu a pak ji za vysokou – nejlépe mnohamiliardovou – částku prodat novému majiteli je jedním z největších úspěchů ve startupovém světě. Loni se to povedlo hned sedmi firmám. Za nejhodnotnější z nich, startup Around, nový majitel zaplatil v přepočtu víc než šest miliard korun. Dlouhodobě je přitom svět mladých technologických firem velmi riskantní. Velké procento jich bez úspěchu zanikne, říká se, že devět z deseti projektů takzvaně zemře. Naopak ty v CC25 mají šanci uspět globálně nebo už se jim to daří.
„I přes rychlý rozvoj posledního roku se některé startupy potýkaly s problémy, velké projekty často propouštěly své zaměstnance a některým klesala valuace, tedy jejich hodnota vyjádřená penězi. Rekordní objemy financí směřované do nich s tím však nejsou v rozporu: znamenalo to totiž, že takové firmy jsou jednoduše levnější, takže pro investory výhodnější,“ říká Iva Brejlová, která má projekt CC25 na starosti.
Další specifika řeší svět startupů dlouhodobě. Například podíl žen mezi zakladateli mladých českých technologických firem dosahuje 3,3 procenta, tedy mezi 362 zástupci se objevuje jen 12 žen. A jen zhruba pro polovinu takových startupistů, kteří se svým projektem získali investici, jde o první pokus vystavět velkou společnost: necelá třetina lidí má už za sebou založení jedné firmy, každý pátý si byznys zkoušel na dvou nebo více společnostech.