Proč máme starší vozový park, než mají v Rumunsku? Skutečně hrozí, že čínské automobilky ovládnou Evropu? A podvádí se na STK? Nejen na tyto otázky odpovídal v podcastu 30 Minut Lajfu tajemník SDA Josef Pokorný.
Svaz dovozců automobilů na svém webu pravidelně zveřejňuje různé statistiky. Kromě jiného i tu, která mapuje počet registrací dovezených ojetých automobilů, a to včetně detailního rozpadu podle automobilových značek a stáří aut. Z této statistiky bohužel vyplývá, že téměř čtvrtina ojetin, dovážených do Česka, je starší patnácti let. V obsáhlém rozhovoru pro podcast 30 Minut Lajfu mluvil Josef Pokorný, tajemník SDA, nejen o příčinách tohoto stavu, ale také o tom, zda skutečně hrozí, že čínské automobilky ovládnou evropský trh a zda bude zavedení cel na čínské elektromobily účinné.
Pane Pokorný, proč máme o dva roky starší vozový park, než mají Rumuni?
Rumunsko přijalo velmi zajímavý program, který podporuje jednak obnovu vozového parku v Rumunsku a v posledních letech i nákup tzv. čistých vozidel. Program zároveň podporuje i vyřazování přestárlých aut. No a co to způsobilo? Především to, že v tuto chvíli má Rumunsko o 2 roky mladší vozový park než v České republice, a má, co se týče počtu registrací, více než trojnásobek registrovaných elektrických vozidel, než je tomu u nás. Ten program je dlouhodobý a koncepční.
Nepřišlo se tedy s dotacemi na elektromobily v České republice příliš pozdě? Proč jsme na tom s registracemi elektromobilů tak špatně?
Český zákazník je relativně konzervativní, takže pokud tam není impuls, o kterém hovoříte, tedy dotace, tak Česká republika se nepřiklání k tomu, aby byla jedna z prvních, ale vezměme si takový krásný příklad. Norsko posílilo elektromobilitu tím, že do toho investovaly obrovské státní prostředky. Toto bylo už odsouhlaseno v Norsku v 90 letech. Co se týče zákazníka, tak zatím nikdy jsme nezaznamenali, že by to bylo vyloženě o tom, že Norové chtějí elektromobily a že Norové už nechtějí spalovací motory. Norové byly naprosto pragmatičtí, prostě podívali se, jaké jsou ceny nových vozidel a zjistili, že elektrické auto je výrazně levnější. Tak by se choval i český zákazník. Dotační tituly mají tedy obrovský vliv na nastartování poptávky.
A jsme u ceny elektromobilů. Skutečně hrozí, že čínské automobilové značky ovládnou Evropu?
Tak samozřejmě, že to hrozí. Čína se výrazně dříve začala z hlediska svého průmyslu a svých konceptů přiklánět k výrobě elektromobilů a dnes má velmi pokročilé technologie. Navíc i co se týče komponent, to znamená bateriové modul a další komponenty, tak i ty dnes Čína ovládá.
Proč podle vás tenhle nástup Evropa zaspala?
Tak pro Evropu, a pro její zákazníky, byly vždycky spalovací motory velmi zajímavé a elektromobilita ještě nebyla strategicky před nějakými 15 lety výrazně podporována.
Dá se podle vás takové zpoždění ještě vůbec dohnat?
Určitě ano. Je to pro průmysl velmi náročné a složité, ale dohnat se dá všechno. Musí se chtít, ale nebude to jednoduché. Evropští výrobci nejsou na tom z hlediska technologií vůbec špatně.
Evropská unie se snaží dovozu čínských elektromobilů zabránit vysokými cly. Jak se na to díváte?
Samozřejmě, že ta cla mohou způsobit spíše problém, protože zasahují do trhu a tak způsobit i celkové zvýšení cen. Navíc se dá případně očekávat i reakce z čínské strany. Takže my vidíme cla jako velmi citlivé téma.
Pojďme se ještě vrátit k ojetým vozům. Proč se sem podle vás dostávají přestárlé vozy ze zahraničí?
My máme už skoro čtvrtinu dovezených aut starších 15 let. Je to dáno tím, jak je to pro českého zákazníka výhodné. Jaká je ekonomická situace v české republice. Ale jedna z věcí, které za SDA říkáme, je i to, že v České republice zatím není kompletně vyřešena kontrola vozového parku. To znamená funkčnost STK a funkčnost silničních kontrol tak, aby při provozu přestárlých aut nebyla zanedbávaná údržba a ta vozidla byla v řádném technickém stavu.
Lze si to přeložit tak, že takto stará vozidla se k nám dostávají právě proto, že technická kontrola takových aut je v Česku nedokonalá a nedostatečná?
Ano, je to jeden z parametrů. Například ze zemí, z kterých se dováží nejvíce vozidel, jako je například Německo, takovéto starší vozidlo už nedává příliš smysl, protože jsou zvyšovány náklady při jeho provozu. V České republice ne. My nemáme jakékoli nástroje, které by toto eliminovaly, a proto máme stále tak vysoký podíl dovezu ojetých vozidel, zejména těch přestárlých.
Zajímají vás další podrobnosti? Poslechněte si rozhovor s Josefem Pokorným na platformě Seznam, nebo v dalších podcastových aplikacích.