Audi uzavře svůj bruselský závod na konci února 2025, což ovlivní zhruba 3 000 zaměstnanců. Důvodem je neúspěšné hledání investora a klesající poptávka po modelu Q8 e-tron.
Audi oznámilo, že jeho bruselský závod ukončí výrobu na konci února 2025. Tento krok činí továrnu prvním výrobním závodem koncernu Volkswagen v Evropě, který bude po desetiletích uzavřen. Rozhodnutí přichází poté, co se nepodařilo najít investora ani jiné řešení pro budoucnost továrny.
Neúspěšné hledání investora a poslední naděje zaměstnanců
Zhruba 3 000 zaměstnanců doufalo v záchranu závodu, avšak Audi potvrdilo jeho uzavření a informovalo o tom podnikovou radu a odbory. Pro zaměstnance to znamená jistotu práce pouze do 28. února 2025, kdy dojde k ukončení provozu. Společnost už dříve naznačila, že hledá investory, avšak ani jeden ze zájemců z řad 26 potenciálních investorů nepředložil podle vedení firmy „životaschopný a udržitelný koncept“ pro budoucí využití závodu.
Klesající poptávka a přesun výroby do Mexika
Závod v Bruselu se momentálně zaměřuje na výrobu modelu Q8 e-tron a jeho varianty Sportback, avšak poptávka po tomto modelu se v posledních letech snížila. V roce 2022 se zde vyrobilo 47 900 vozů, zatímco v roce 2023 jen 37 400 kusů. Výroba nástupce modelu Q8 e-tron bude přesunuta do Mexika a žádný nový model pro bruselský závod nebyl naplánován. Produkční kapacita závodu přitom činí 120 000 vozů ročně, což naznačuje nadbytečnou kapacitu a neefektivní provoz.
Audi čelí kritice odborů
Ronny Liedts, zástupce odborů, vyjádřil nespokojenost s postojem Audi, když řekl, že „jediné, co chtějí, je co nejrychleji zavřít závod“, a zdůraznil, že automobilka odmítla všechny alternativní možnosti. I přes obavy odborářů a nejistotu ohledně budoucnosti zaměstnanců zatím není jasné, jak budou pracovníci po uzavření závodu kompenzováni.
Významné změny v evropských aktivitách koncernu Volkswagen
Uzavření bruselského závodu ukazuje na širší restrukturalizační procesy uvnitř koncernu Volkswagen, které se dotýkají i dalších evropských závodů. Některé německé továrny VW čelí rovněž problémům a otázkám ohledně své budoucnosti. Audi i Volkswagen tím reagují na změny v poptávce, posuny v oblasti elektromobility a tlaky na udržitelnost výroby.