V reakci na zavedení vysokých celních tarifů pro čínské elektromobily na evropském trhu čínská vláda tlačí na své výrobce, aby přehodnotili investice v Evropě. Především země EU, které cla podpořily, mohou čelit omezení investic čínských automobilek.
Čínská odpověď na cla: zastavení investic v Evropě
Čínská vláda údajně reaguje na nedávné rozhodnutí Evropské unie uvalit cla až 45,3 % na čínské elektromobily, které vstoupilo v platnost po ročním šetření. Podle agentury Reuters čínští výrobci automobilů obdrželi neoficiální pokyn přerušit významné investice v zemích, které tento tarif podpořily. Mezi státy hlasujícími pro zavedení cel patří Francie, Itálie a Polsko, zatímco Německo a další země byly proti a Česká republika se zdržela hlasování.
Politický tlak na čínské automobilky
Čínské ministerstvo obchodu údajně uspořádalo 10. října jednání, na kterém se s předními automobilkami jako BYD, SAIC, Geely a zahraničními výrobci OEM dohodlo na omezení jejich expanze v Evropě. Účastníci byli vyzváni k zastavení významných investičních projektů, zejména výstavby továren v zemích EU, které cla podpořily. Zástupci ministerstva rovněž vyjádřili doporučení, aby se čínské automobilky vyhnuly přímým jednáním s jednotlivými evropskými státy a spíše koordinovaly jednání společně.
Předchozí případy podobných omezení
Tento krok není ojedinělý. Už v červenci čínské ministerstvo obchodu varovalo domácí výrobce před investicemi v některých zahraničních trzích, jako je Indie a Turecko, a doporučilo opatrnost i při rozšiřování v Evropě. Vládní vliv má obzvlášť silný dopad na státní společnosti, což ukazuje příklad Dongfengu, který zrušil plánovanou výrobu automobilů v Itálii kvůli její podpoře nových cel.
Přerušení akcí a nejistota pro další výrobce
Dopady směrnice pocítil také výrobce Changan, který zrušil plánovanou akci v Miláně, kde chtěl představit své modely evropskému trhu. Další automobilky, jako BYD a Xpeng, nyní zvažují svůj postup. BYD plánuje rozšířit prodej v Německu a zvažuje výstavbu továrny v Maďarsku, zatímco Xpeng hledá lokalitu pro svůj výrobní závod v Evropě od letošního léta. Zůstává otázkou, zda se tyto plány i u soukromých společností změní.
Dopad na evropský trh elektromobilů
Čínské omezení investic v EU by mohlo ovlivnit přístup evropských zemí k čínským elektromobilům a omezit rozvoj trhu v zemích, které jsou na investice čínských výrobců závislé.