S ohledem na rostoucí náklady podnikatelských subjektů je nákup ojetých vozů zcela logický krok, jak ušetřit bez negativních dopadů podnikání. V Česku představuje tato skupina zákazníků bezmála třináct procent.
Skupina AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna, v loňském roce prodala rekordních téměř sto tisíc aut. Významný růst zaznamenala i mezi firemní klientelou, podnikateli a živnostníky, kterým jen v České republice vloni prodala o šest procent více aut než o rok dříve. V prosinci tito zákazníci tvořili dokonce přes patnáct procent klientů celé společnosti. Čtvrtina kupuje kombi, další čtvrtina SUV. Užitkové vozy tvoří 13 % celkové poptávky. Nejoblíbenější značkou jsou tradičně Škodovky.
Šetří se i na Slovensku
„Stále složitější ekonomická situace nemá vliv jen na běžné občany, ale ovlivňuje i B2B sektor. Mezi našimi zákazníky jsou stále častěji firmy, podnikatelé a živnostníci, kteří do svých flotil zařazují i zánovní a ojeté automobily. To je s ohledem na rostoucí náklady podnikatelských subjektů zcela logický krok, jak ušetřit bez negativních dopadů na jejich podnikání. Největší podíl má tato skupina zákazníků na Slovensku, kde tvoří téměř devatenáct procent. V Česku je to pak bezmála třináct procent, v Polsku necelých deset procent,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Více aut na úvěr
Meziročně počet prodaných vozů v segmentu B2B vzrostl jen v Česku o 6 %, v Polsku o 8 % a na Slovensku, kde je podíl nejvyšší, o jedno procento. Mírně vzrostlo i procento těch, kteří si auto pořizují na úvěr. „Obsluhujeme jak firmy do 30 milionů Kč obratu, těch je 45 %, tak i korporátní zákazníky s obratem kolem 1,5 miliardy. V segmentu firem tvoří 35 % společnosti s šesti a více zaměstnanci, společnosti s deseti a více zaměstnanci tvoří 20 %. Dvě třetiny firem v segmentu OSVČ mají obrat do tří milionů korun. Pro OSVČ zákazníky je spotřeba hned po ceně nejdůležitější kritérium výběru. Proto máme i kategorii aut s nízkou spotřebou. Pro větší firmy jsou zase důležité odpočtové vozy. Těch nabízíme téměř 3 000. Oblíbeným typem doplnění podnikatelské flotily je i střednědobý nebo dlouhodobý pronájem vozidel. Podnikatelé tak jen v tuzemsku jezdí již s tisícovkou automobilů z naší Mototechny Drive,“ doplnil Petr Vaněček.
Octavia stále nejžádanější
Firemní zákazníci, podnikatelé a živnostníci si v českých autocentrech AAA AUTO a Mototechna pořizují z 25 % kombíky, z 25 % SUV, dále hatchbacky (16 %). Velkou skupinu tvoří užitkové vozy (13 %), u nichž prodeje meziročně rostly o 23 %. Další zajímavou skupinou, která získává na popularitě, jsou vícemístné dodávky, u nichž prodeje narostly o 42 %. Z prodaných aut v B2B segmentu bylo 26 % aut značky Škoda, 12 % Volkswagen a 7 % Ford. Nejžádanějšími modely jsou Škoda Octavia (8,9 %), Superb (5,2 %) a Fabia (3,7 %). Velký nárůst v poptávce společnost zaznamenala u vozů Škoda Kodiaq (o 44 %) a Karoq (o 28 %). Z užitkových vozů byly vloni nejprodávanější Peugeot Boxer (nárůst o 154 %), VW Caddy a Citroën Berlingo.