Čínská automobilka BYD zaznamenala v Japonsku průlomový úspěch, když v segmentu elektromobilů překonala Toyotu. Tento výsledek potvrzuje rostoucí popularitu dostupných elektromobilů od BYD a tlak na tradiční automobilky v jejich vlastních regionech.
Historický úspěch BYD v Japonsku
V prvním roce svého působení prodala společnost BYD v Japonsku 2 223 elektromobilů, čímž překonala Toyotu, která prodala 2 038 vozů. Ačkoli rozdíl není velký, podle Japonské asociace prodejců automobilů (Japan Automobile Dealer Association) jde o významný signál změny v preferencích japonských zákazníků.
BYD upevňuje své postavení s novými modely
V roce 2023 vstoupila BYD na japonský trh s modelem Atto 3, jehož cena začíná na 30 000 USD. Tento model přímo konkuruje Nissan Ariya a Toyota bZ4X.
Následně BYD rozšířila nabídku o modely:
- Dolphin – elektrický hatchback, konkurent Toyoty Prius a Nissanu LEAF.
- Seal – elektrický sedan střední třídy s karoserií fastback, který se v roce 2024 stal nejprodávanějším dováženým EV v Japonsku.
V roce 2025 plánuje BYD uvést na trh nový model Sealion 7, elektrické SUV střední velikosti, které dále rozšíří její portfolio.
Pokles prodeje EV Toyoty otevírá prostor pro konkurenci
Prodej elektromobilů Toyoty klesl meziročně o 30 %, což ukazuje na rostoucí tlak, kterému tradiční výrobci čelí ze strany čínských konkurentů. Naproti tomu BYD zaznamenala meziroční nárůst prodeje o více než 50 %, což podtrhuje její dynamiku na japonském trhu.
Co znamená tento trend pro budoucnost automobilového průmyslu?
Úspěch BYD v Japonsku odráží celosvětový trend, kdy čínské automobilky díky levnějším a konkurenceschopným elektromobilům získávají podíl na trhu. Tento vývoj nutí zavedené automobilky jako Toyota přehodnotit své strategie v segmentu elektromobilů.