Čínský bateriový gigant CATL opět posouvá hranice elektromobility. Nově představené články Naxtra (sodíkový iont) a vylepšené Shenxing LFP ukazují, že budoucnost EV může být rychlá, dostupná a bezpečná. Slibují nabíjení srovnatelné s tankováním a výhled na dramatické zlevnění elektrických vozidel.
Sodík místo lithia? Naxtra ukazuje nový směr
CATL už dlouho dominuje světovému trhu s bateriemi, a to zejména díky svému pokroku v oblasti LFP článků (lithium-železo-fosfát), které kombinují nízkou cenu s solidním výkonem. Nyní však přichází další krok: sodíkové články nové generace.
Nově představená Naxtra buňka dosahuje hustoty energie 175 Wh/kg, což ji staví na úroveň moderních LFP článků. Výhodou je ale vyšší odolnost vůči extrémním podmínkám, delší životnost a možnost levnější výroby – bez použití drahých surovin jako lithium nebo nikl.
CATL prezentovala extrémní zátěžové testy, kde článek přežil vrtání i rozříznutí bez výbuchu či požáru. Sodíkové články se tak mohou stát bezpečnější a dostupnější alternativou pro masový trh EV – obzvlášť v segmentech městských vozů nebo car-sharingu.
Shenxing LFP: 300 mil za 5 minut nabíjení
Vedle sodíkových článků představil výrobce i novou generaci Shenxing LFP, která je připravená revolučně zrychlit nabíjení elektrických aut. Testy ukazují:
-
Nabíjení výkonem až 1 000 kW
-
Stabilní přísun 500+ kW i při 50 % SOC
-
300 mil (cca 480 km) dojezdu za zhruba 5 minut nabíjení
To je v praxi rychlost srovnatelná s tankováním u spalovacích vozů – a zásadní krok ke srovnání komfortu mezi EV a tradičními auty.
CATL uvedl, že do konce roku 2025 bude technologie Shenxing integrována do 67 modelů EV. Očekává se, že výrobci jako NIO, Zeekr nebo dokonce i západní značky sáhnou po těchto článcích ve snaze nabídnout lepší uživatelský zážitek bez kompromisů.
Bateriová válka s BYD pokračuje
CATL představil nové články jen krátce poté, co BYD, její největší konkurent na trhu, odhalil vlastní ultra rychlé nabíjecí články. Zdá se, že bateriová válka mezi čínskými giganty bude určovat tempo inovací v elektromobilitě i v roce 2025.
A pro zákazníky? To je dobrá zpráva. Rychlejší nabíjení, nižší ceny a vyšší bezpečnost budou čím dál běžnější standard.