Čínští výrobci automobilů našli způsob, jak se vyhnout tvrdým clům na elektromobily, které na ně uvalila Evropská unie. Sází na hybridy, které nejenže nepodléhají clům, ale stávají se i cenově atraktivní konkurencí pro evropské a japonské modely.
Čínská strategie proti clům
Po zavedení zvýšených cel na čínské elektromobily ze strany EU přistoupily společnosti jako BYD, SAIC a Geely k nové taktice: zaměřily se na vývoz hybridních automobilů. Tyto vozy, které kombinují elektrický pohon s tradičním spalovacím motorem, nejsou zatíženy dodatečnými cly, což umožňuje čínským výrobcům udržet atraktivní ceny a dále expandovat na evropském trhu.
Kromě vývozu hybridů přesunuli čínští výrobci část své produkce do Evropy, aby minimalizovali náklady spojené s logistikou a cleny. Čína od července do října 2024 vyvezla do Evropy přes 65 800 hybridních vozidel, což je trojnásobek oproti stejnému období loňského roku.
Tvrdá konkurence pro evropské a japonské výrobce
Čínské hybridy jsou stále populárnější mezi evropskými spotřebiteli. Cenově dostupné modely, jako je SEAL U DM-i od BYD nebo Galaxy Starship 7 od Geely, soupeří s tradičními značkami, jako jsou Toyota, Honda nebo evropský Volkswagen. Japonské automobilky dokonce zaznamenaly pokles prodejů, což ukazuje, jak silný dopad mají cenově výhodné čínské hybridy na trh.
Jedním z klíčových faktorů jejich oblíbenosti je cena. Evropská krize životních nákladů, vysoké úrokové sazby a pandemická nejistota přiměly mnoho zákazníků hledat cenově dostupnější alternativy. Hybridy se zároveň stávají přechodovou technologií pro spotřebitele, kteří váhají s přechodem na plně elektrická vozidla.
Riziko další regulace
Zatímco strategie hybridů přináší čínským automobilkám krátkodobý úspěch, EU může reagovat zavedením nových cel i na hybridní vozy, pokud by jejich dopad na evropské výrobce byl příliš výrazný.
EU zvýšila cla na čínské elektromobily kvůli obvinění z neférových státních dotací, které umožňují čínským výrobcům nabízet vozy za extrémně nízké ceny. Například společnost BYD čelí 17% clu, zatímco SAIC dokonce 35,3 %. Hybridní vozy se tak jeví jako logická cesta, jak se těmto regulacím vyhnout.
Budoucnost čínských hybridů v Evropě
Čínské automobilky využívají hybridy nejen jako nástroj k obcházení cel, ale i jako prostředek k budování dlouhodobého postavení na evropském trhu. Pokud bude poptávka po těchto vozech i nadále růst, mohou hybridy přispět k přechodu většího počtu evropských spotřebitelů na elektrická vozidla.
V současné situaci jsou čínské hybridy díky nízkým cenám, dostupnosti a daňovým úlevám stále atraktivnější, což vytváří tlak na evropské i japonské výrobce. Vývoj na trhu však bude záviset na dalších krocích Evropské unie a na reakcích konkurence.