V Evropě jsou elektromobily vyrobené v Číně běžné, i když se to na první pohled tak úplně nezdá.
V loňském roce bylo totiž ze zhruba 300 000 elektromobilů prodaných v Evropské unii 19,5 % vyrobeno v Číně a toto číslo bude jen stoupat. Alespoň to uvádí dokument zveřejněný nevládní organizací Transport and Environment.
Dokument předpovídá, že pokud bude pokračovat trend z loňského roku, budou letos elektromobily vyrobené v Číně představovat 25 % podílu na trhu s elektromobily v EU. To zahrnuje modely společností Tesla a Dacia (kterou vlastní Renault), ale také čínských společností, jako je BYD.
V loňském roce byla největším dovozcem elektromobilů čínské výroby do EU společnost Tesla následovaná Dacií. Tempo, jakým čínské automobilky zvyšují vývoz do EU, se však podle T&E rychle zvýšilo z pouhých 0,4 % trhu s elektromobily v roce 2019 na 7,9 % v posledních letech.
Toto číslo se může ještě zvýšit, protože nevládní organizace předpovídá, že značky jako BYD, MG, NIO a další by mohly do roku 2027 dosáhnout 20 % trhu s elektromobily, což by znamenalo obrovský nárůst oproti roku 2019.
Cena je zásadní
Elektromobily vyrobené v Číně jsou obvykle levnější než jejich konkurenti vyrobení v Evropě. To je známá věc. Problém je však to, že nákup velkého množství automobilů vyráběných v zámoří znamená, že peníze opustí Evropu a budou financovat další rozvoj elektromobilů v Číně. Z dlouhodobého hlediska se jedná o neúspěšnou strategii, která ovlivňuje inovace a nutí pracovníky v odvětví elektromobilů buď pracovat za méně peněz, nebo si najít jinou práci, či se dokonce přestěhovat.
Přesto T&E nabízí některá řešení těchto problémů, z nichž největším je zvýšení dovozních cel. V současné době platí v EU 10% dovozní clo na elektromobily vyrobené v Číně, ale nevládní organizace se domnívá, že zvýšení tohoto čísla na 25 % by mělo pouze pozitivní dlouhodobé účinky. O podobné, ale přísnější variantě se diskutuje i ve Spojených státech.
Příklad za všechny. Volkswagen ID.3 seženete v České republice (podle konfigurátoru VW) od částky 1.061.900 Kč. V Číně se toto auto prodává za cca 540 tisíc korun.
Nové továrny
Někteří významní čínští hráči, jako například BYD a CATL, již uvažují dopředu a plánují výstavbu továren v EU, které by zvýšená cla obešly a zároveň nabídly pracovní příležitosti místním pracovníkům.