Saúdská Arábie se chystá přepravovat lidi po svém pouštním velkoměstě na létajících elektrických člunech. Saúdská Arábie si pro dosažení svého cíle dokonce již zakoupila osm nových elektrických člunů P-12 švédského výrobce Candela.
Elektrické čluny Candela
Tyto čluny jsou proslulé nejen svou vysokou účinností, ale hlavně tím, jak takové vysoké účinnosti dosahují. Candela používá počítačem řízené hydrofoily, které automaticky zvedají její čluny z vody, díky čemuž baterie vydrží mnohem déle, zatímco čluny plují rychleji a dál.
Společnost začínala s rychlostními čluny pro rekreační plavce, ale od té doby rozšířila svou působnost i na komerční plavidla.
Sweden will launch electric hydrofoil ferries. The 12th Candela P12 will be able to carry up to 30 people and will be much quieter and cheaper to operate than classic diesel vessels. The new ferry will reduce travel time from Stockholm to Ekerø from an hour to 25 minutes. #P12 pic.twitter.com/86hqDl81Wc
— mat cat (@sourcematcat) January 29, 2024
Nulové emise
„P-12 je navržen tak, aby vytvářel systémy vodní dopravy s nulovými emisemi, které jsou výrazně lepší než tradiční vodní doprava,“ vysvětlil Gustav Hasselskog, generální ředitel a zakladatel společnosti Candela. „Na rozdíl od starších systémů s velkými, pomalými a energeticky neefektivními konvenčními trajekty je Candela P-12 menší a rychlejší, což umožňuje rychlejší cesty pro cestující.“
Candela P-12 je model, který Saúdská Arábie plánuje použít ve svém pouštním megaměstě NEOM, které se v současné době buduje podél Rudého moře. Město již zakoupilo osm vozů P-12, což je největší komerční objednávka v historii společnosti Candela. Očekává se, že plavidla budou dodávána od příštího roku.
Candela P-12
Tento člun byl poprvé uveden do provozu v loňském roce, a ještě letos začne jezdit jako součást stockholmského systému veřejné dopravy. Loď nejenže snižuje energetickou náročnost komerčních trajektů, ale nabízí také mnohem plynulejší a pohodlnější plavbu, a to i po rozbouřené vodě. Protože se loď nekolébá a nenaráží do vln, je jízda pohodlná i pro cestující se sklonem k mořské nemoci.
„Jsme nesmírně hrdí na to, že můžeme nabídnout lodní systém navržený s ohledem na cestující i životní prostředí. Krátké čekací doby, rychlá spojení a velmi příjemný zážitek bez zatěžování životního prostředí vlnobitím, emisemi a hlukem způsobí revoluci v cestování po vodě,“ dodal Hasselskog.