Celosvětová obliba vozů kategorie SUV neustále roste. Zákazníci si je pořizují hlavně kvůli pocitu větší bezpečnosti a praktičnosti. Neustálé zvětšování těchto vozů může být však podle nedávno provedené studie problém.
Studie od Transport & Environment odhalila zajímavou informaci. Nová osobní vozidla v Evropě se každé dva roky zvětší v průměru o 1 centimetr čímž zasahují do prostoru, který by mohli využít ostatní účastníci silničního provozu. Odborníci varují, že bez regulačního zásahu ze strany EU může tento trend přetrvávat, což povede ke stále většímu přeplnění a nebezpečným podmínkám pro chodce a cyklisty. V současné době je maximální povolená šířka všech vozidel v Evropské unii 255 cm. Tento zákon byl však přijat v polovině 90. let minulého století s cílem omezit velikost autobusů a nákladních vozidel.
Silnice jsou problém
Úzké silnice jsou v Evropě běžným jevem a parkování na ulicích to nijak neulehčuje. V mnoha případech byla parkovací místa navržena pro vozidla o šířce do 180 cm, což znamená, že přibližně polovina nových automobilů, které jsou dnes na trhu, se na tato místa pohodlně nevejde. Určitě se vám také někdy stalo, že jste chtěli zaparkovat na volné parkovací místo, ale po zaparkování jste zjistili, že je vaše auto na místo příliš široké a zasahuje do vedlejšího parkovacího místa. Většina řidičů proto vůz přeparkuje někam dál, protože nechce riskovat, že mu někdo poškodí při otevírání dveří vůz.
Bezpečnost silničního provozu
Zpráva také navrhuje, aby zákonodárci přezkoumali maximální velikost osobních a lehkých užitkových vozidel a ochránili tak veřejný prostor před "dalším zásahem". Velikost vozidel – a zejména jejich výška – je také zásadní pro bezpečnost silničního provozu. Podle studie provedené belgickým institutem Vias v letech 2017-2021 zvyšuje zvýšení kapoty vozidla o 10 cm riziko úmrtí při srážkách s chodci a cyklisty o 30 %.
Evropský parlament a Rada se mají touto otázkou zabývat na začátku roku 2024. Francie již zavedla program, který má odrazovat od používání těžších vozidel, a města Paříž a Lyon zvažují, že v příštích měsících zavedou vyšší poplatky za parkování větších vozidel.