Tesla dočasně přestává přijímat nové objednávky na své vlajkové modely S a X v Číně. Důvodem jsou obchodní tenze mezi Spojenými státy a Čínou, které vedly k extrémnímu nárůstu dovozních cel. Zatímco Model 3 a Model Y se vyrábějí přímo v Šanghaji, luxusní Model S a SUV Model X pocházejí výhradně z Kalifornie a nyní čelí neúnosným dovozním nákladům.
Cla jako brzda globálního elektromobilismu
Tesla oficiálně pozastavila konfiguraci a objednávky Modelu S a Modelu X na svém čínském webu – bez jakéhokoliv upozornění nebo vysvětlení. Tento krok přišel v noci a náhle, což jen podtrhuje napětí v mezinárodním obchodě. V pozadí stojí nová cla mezi USA a Čínou, jejichž dopad pocítí nejen automobilky, ale i zákazníci.
Lokální výroba vítězí. Model 3 a Model Y se prodávají dál
Tesla má v Číně své eso v podobě Gigafactory Shanghai, kde vyrábí Model 3 a Model Y. Tyto vozy nejen pokrývají domácí poptávku, ale i zásobují vybrané zahraniční trhy. Pro Model S a Model X to ale neplatí – ty se montují výhradně v kalifornském Fremontu, a tím spadají pod nové tarifní zatížení.
Minimální objemy, ale symbolický význam
Z pohledu objemu dodávek nejde o katastrofu – Tesla v roce 2024 dodala v Číně jen lehce přes 2 000 vozů Model S a X, což je v celkovém měřítku zanedbatelné číslo. Přesto je pozastavení objednávek strategicky významné. Naznačuje, jak rychle mohou geopolitické faktory přibrzdit nebo zcela přerušit obchodní toky i u tak globální značky, jakou Tesla bezesporu je.
Co bude dál?
Tesla aktuálně doprodává skladové vozy, avšak podle dostupných údajů je situace neuspokojivá – Model S skladem ještě nějaké kusy má, ale Model X je prakticky nedostupný. Otázkou zůstává, zda a kdy se situace změní – a zda bude Tesla nucena přehodnotit strategii výroby svých prémiových modelů i pro trhy mimo USA.