Tesla uvádí na trh novou generaci nabíječek, V4 Superchargery, které přinášejí nejen vyšší nabíjecí výkon až 500 kW, ale i další inovace pro efektivnější a rychlejší nabíjení elektromobilů. Tato vylepšení slibují výhody jak pro řidiče Tesly, tak pro vozidla jiných značek.
Tesla představuje V4 Superchargery s výkonem až 500 kW
Tesla zahájila instalaci nové generace nabíjecích stanic, V4 Superchargerů, které umožňují nabíjecí výkon až 500 kW, což přináší podstatně rychlejší nabíjení. Nové technologie umožní dokonce i elektromobilu Tesla Semi nabíjení s výkonem nad jeden megawatt. Tato aktualizace zahrnuje nové, vyšší stanice s prodlouženým nabíjecím kabelem, což zjednodušuje nabíjení i vozidlům třetích stran.
Větší dosah a snadné používání pro různé značky
První stanice generace V4 byly uvedeny do provozu na jaře minulého roku v nizozemském Harderwijku. Nabíjecí stanice V4 mají nově delší kabely připojené k vnější straně stojanu, což usnadňuje nabíjení i u vozidel, která mají nabíjecí porty na jiných místech než Tesly. Terminály navíc podporují platby pro tzv. ad-hoc nabíjení, díky čemuž mohou V4 Superchargery pohodlně využívat i vozidla jiných značek než Tesla.
Vyšší efektivita a nižší náklady pro provozovatele
Tesla s novou generací nabíjecích stanic optimalizovala také jejich efektivitu a náročnost na prostor. Každá rozvodná skříň V4 napájí až osm nabíjecích stojanů, což je dvojnásobek oproti předchozí verzi V3, která napájela pouze čtyři stojany. Tento krok umožňuje Tesle budovat kompaktnější a efektivnější nabíjecí parky. Zároveň tyto parky dosahují třikrát vyšší hustoty energie a vyžadují méně složité uspořádání. Díky tomu mohou být nové stanice uvedeny do provozu rychleji a s nižšími náklady.
Přizpůsobení výkonu pro efektivní nabíjení
Přestože jsou V4 Superchargery schopny dodat výkon až 500 kW, není vždy možné nabíjet osm vozidel současně na maximální výkon. Tesla nastavila efektivní rozložení výkonu, které udrží celkovou spotřebu pod jedním megawattem pro osm stojanů. Podle Maxe de Zeghera, člena týmu Supercharger od roku 2014, je toto rozložení navrženo tak, aby bylo možné v 99 % případů dodávat vozidlům maximální výkon. Pouze v ojedinělých situacích bude nutné snížit nabíjecí výkon pod maximální hodnotu.
Nižší energetická náročnost a ekologický přístup
De Zegher rovněž zmiňuje zlepšení efektivity nabíjecího systému. Rozvodné skříně V4 dosahují o 2 % vyšší účinnosti, čímž snižují plýtvání energií. S nabíječkami Supercharger, které nyní ročně dodávají přes 5 TWh energie, lze díky těmto úsporám snížit energetické ztráty o 100 GWh ročně, což přispívá k ekologičtějšímu provozu.
První veřejné stanice s V4 technologií již v roce 2025
Ačkoliv Tesla zatím představuje pouze specifikace a plány, reálné nasazení nabíjecích stanic V4 Supercharger je očekáváno již v roce 2025. Tyto nabíjecí stanice, které přináší vyšší výkon i účinnost, tak představují budoucnost rychlého nabíjení elektromobilů nejen pro Teslu, ale i pro vozidla jiných značek.