94,3 % nových registrací automobilů v Norsku v srpnu tvořily elektromobily, což představuje nový rekord. První místo v žebříčku modelů obsadila Tesla Model Y.
Nový rekord
Rekord se samozřejmě týká podílu plně elektrických vozů na všech nových registracích, nikoli absolutního počtu nových elektromobilů. Ten byl již v minulosti výrazně vyšší než srpnových 10 480 nových elektromobilů a teprve letos v červnu bylo dosaženo vyššího čísla s 14 009 vozy. Naopak 94,3% podíl BEV za jeden měsíc nebyl dosud nikdy zaznamenán, a to právě ani v Norsku
Plug-in hybridy klesají
Napříč všemi typy pohonů bylo v Norsku zaregistrováno 11 114 nových vozů, což znamená, že v srpnu 2024 to bylo jen o 31 vozů více než ve stejném měsíci loňského roku. Při téměř totožných výsledcích se však výrazně změnila skladba nově registrovaných vozidel, kdy mezi osobními automobily ztratily všechny ostatní typy pohonů kromě čistě elektrických vozů – zejména plug-in hybridy s poklesem o 77,9 %.
„To je zcela v souladu s norskou daňovou politikou, která zvýhodňuje výhradně elektromobily,“ uvádí norský silniční úřad OFV.
Elektromobily jasně vedou
Kromě 10 480 čistě bateriových elektromobilů bylo v srpnu v provozu také 161 plug-in hybridů, z nichž 158 mělo benzinový motor a tři dieselový motor jako spalovací. Celkový podíl na trhu tak činí 1,4 %, což znamená, že 95,7 % nových automobilů v Norsku mělo přípojku pro nabíjení.
Zrušené pobídky ve Švédsku
„Nadšení pro elektromobily je v Norsku dlouhodobě velké a dobré pobídky byly klíčové pro to, abychom se dostali tam, kde jsme dnes. Nezbývá než se podívat do Švédska a sledovat, co se stane, až pobídky zrušíme,“ říká Øyvind Solberg Thorsen, ředitel OFV, s ohledem na klesající podíl e-vozidel ve Švédsku.
V Norsku je v současné době podíl BEV v roce 2024 87 %. „Nicméně stále existuje 13 procent těch, kteří volí různé varianty benzinových a naftových vozů. Stále tedy existuje mnoho lidí, kteří elektromobil ještě nepovažují za nejlepší řešení,“ uvedl Solberg Thorsen. Nárůst prodeje nových automobilů v srpnu lze podle něj spojit mimo jiné s určitým optimismem a mírným zlepšením finanční situace lidí. „Zároveň je důležitou součástí vysvětlení i to, že se v Norsku prostě nevyplatí vybírat nic jiného než elektromobily.“
Tesla jasně vede, ale pouze Model Y
V první desítce vyniká Tesla Model Y, která jako jediný model dosáhla čtyřciferného počtu nových registrací - konkrétně 2 107 nových Modelů Y v srpnu, což představuje 19,0 % všech nových registrací. Na druhém místě se umístilo Volvo EX30 (932), které si udržuje silnou pozici, před Škodou Enyaq jako prvním modelem z koncernu VW se 720 novými registracemi.
Dalšími modely v první desítce byly VW ID.4 (584), Toyota bZ4X (526), Audi Q4 e-tron (369), hned za ním Tesla Model 3 (367), ID.3 (344) před BMW i4 (334) a Nissan Ariya (307).