Parkování zdarma pro bohaté aneb boj o bezplatné parkování elektromobilů v Praze začíná nabírat tragikomických rozměrů

Parkování v Praze
Foto: Marek Havlík

Asociace reprezentující automobilový a elektromobilní průmysl lobují za zachování parkování zdarma pro elektromobily. Zrušení zákazu by prý zvýšilo emise a hluk z dopravy v Praze.


Svaz dovozců automobilů zaslal v minulých dnech do médií společné vyjádření SDA, AutoSAP a elektromobilní platformy k plánovanému ukončení bezplatného parkování elektromobilů v Praze. Z vyjádření vyplývá, že by bezplatné parkování pro elektromobily v Praze mělo být zachováno. Jedním z argumentů pro tento požadavek je názor, že v opačném případě by se v Praze zvýšil hluk a emise. Jak k této konstrukci autoři výzvy, vzhledem k počtu elektromobilů na českých silnicích, došli, netušíme.

Autoři výzvy dále argumentují tím, že možnost zdarma zaparkovat v Praze při dojíždění do práce je jeden z mála benefitů, kterého se majitelům elektromobilů v Česku dostává. Jako kdyby snad denně nedojížděli do Prahy další desítky tisíc pracujících autobusem, vlakem, případně vozem se spalovacím motorem.

Dle našeho názoru by ale majitelé výhodu parkování zdarma mít neměli. Na parkovacím místě zabírají úplně stejný prostor jako vozy se spalovacím motorem. Navíc, že by si někdo koupil elektromobil jen proto, že ušetří stokorunu za pár hodin denně na parkování, to si lze asi představit skutečně jenom stěží.

Znění výzvy:

Magistrát hlavního města Prahy se zabývá návrhem, který by měl ukončit bezplatné parkování elektromobilů v Praze. Způsob rozhodování o dalším osudu tohoto opatření má již dnes negativní dopady na rozvoj elektromobility v České republice. Náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib uvedl: „Máme v koaliční smlouvě, že budeme reformovat celý systém s cílem zklidnit dopravu v centru. Budeme muset ukončit podporu elektromobilů, které parkují zadarmo. Protože to je věc, která měla smysl v minulosti, ale teď už smysl nedává. Elektromobil zabírá místo jako kterékoliv jiné auto.

Asociace reprezentující automobilový a elektromobilní průmysl jsou přesvědčeny, že případné přijetí takového rozhodnutí by zvýšilo emise a hluk z dopravy v Praze a vyslalo nesprávný signál směrem k veřejnosti. Praha a její okolí jsou ekonomicky nejsilnější oblast České republiky, a možnost zdarma zaparkovat v Praze při dojíždění do práce je jeden z mála benefitů, kterého se majitelům elektromobilů v Česku dostává.

Nedostatečná podpora řadí Česko na jedno z posledních míst v Evropě v adopci lokálně bezemisní mobility. Argument, že ti, co mají dostatek financí na pořízení elektromobilu, mají i na zaplacení parkování, je velice nešťastný. Lidé uvažující o koupi elektromobilu mohou kvůli zrušení bezplatného parkování nakonec dát přednost vozu s konvenčním spalovacím motorem, s nímž budou do centra Prahy jezdit i nadále, zejména pak v případě starších modelů přispívat k dalšímu znečištění ovzduší a hluku v ulicích.

Jakkoli velikost elektromobilu je podobná velikosti vozů na fosilní paliva, původní návrh jistě nebyl motivován rozměry elektromobilu a při zatím extrémně nízkém počtu elektromobilů k omezení stávajících parkovacích míst plošně nedochází. Uvažovaný krok pražského magistrátu tak jde nejen proti rozvoji elektromobility, ale i čistému ovzduší v metropoli. V České republice je registrováno celkem 6,5 milionu aut, z nichž elektromobily zatím tvoří zanedbatelnou část.

Jen pro představu, v loňském roce se elektromobily na celkových registracích nových osobních aut podílely jen 2,03 % a v roce 2021 to bylo dokonce pouze 1,28 %. Z celkových zhruba 16 tisíc elektromobilů registrovaných v Česku se jich v Praze pohybují řádově vyšší stovky, maximálně nízké tisíce. Celkově je přitom v hlavním městě okolo jednoho milionu osobních automobilů.

Z toho je patrné, že žádné přeplnění Prahy zvýhodněnými elektromobily v nejbližších letech nehrozí a zrušení bezplatného parkování pro tyto řádově nižší počty elektromobilů nemá šanci situaci s parkováním v hlavním městě nijak změnit. Jakkoli si postupné omezování zvýhodnění pro čistá vozidla lze v čase představit, zkušenosti v zemích s výrazně vyšším zastoupením elektromobilů potvrzují, že k takovýmto krokům dochází jen tam, kde již čistá mobilita dosáhla výrazného rozvoje.

To však rozhodně není případ Prahy, potažmo České republiky. V některých lokalitách v okolí historického centra Prahy může být snaha o celkové omezení dopravy zcela pochopitelná, ovšem plošné zrušení parkování zdarma pro elektromobily odporuje aktuálním trendům a snahám učinit velká města právě díky elektromobilům co nejčistší. Nekoordinovaná opatření přitom neohrožují rozvoj lokálně bezemisní a tiché dopravy jen v kontextu snížení prodeje nových vozů, ale také z pohledu dalšího rozšiřování infrastruktury dobíjecích stanic.

Ačkoli náměstek Zdeněk Hřib uvádí, že Praha pokračuje s podporou rozvoje elektromobility pomocí výstavby veřejné pomalé i rychlé dobíjecí infrastruktury, pro zřizovatele a provozovatele dobíjecích stanic bude při malém počtu elektrických aut další rozšiřování sítě ekonomicky nezajímavé. V tomto ohledu naopak vnímáme další témata k řešení, jako např. otázka vyhrazených parkovacích stání u dobíjecích stanic tak, aby byly skutečně dostupné, nikoli blokované vozy na fosilní paliva.

Asociace reprezentující automobilový a elektromobilní průmysl proto pevně věří, že se jedná pouze o jednu z úvah, která bude podrobena pečlivé analýze a zvážení všech jejích dopadů tak, aby se finální rozhodnutí nestalo brzdou na cestě k čistšímu ovzduší v Praze a dalšímu rozvoji elektromobility v Česku. Asociace stojící za touto výzvou jsou otevřeny jednání s vedením hlavního města Prahy na toto téma.

Jaký máte názor na zvýhodňování elektromobilů? Napište nám do diskuze. A jestli se vám článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.

Anketa
Měli by mít majitelé elektromobilů možnost parkovat v Praze zdarma?
Ano, přispívají ke zkvalitnění ovzduší a snížení hluku v metropoli
10.9 %
Ne, zabírají stejné místo jako auta se spalovacím motorem
9.8 %
Jakékoliv zvýhodňování elektromobilů je umělé ohýbání trhu
79.3 %
Celkem hlasovalo 3125 čtenářů.

Life24.cz je magazínový web zabývající se nejen aktualitami z domova i ze světa, ale také komentováním aktuálního politického dění nejen na české scéně. Najdete zde tedy především zajímavé rozhovory, recenze produktů, informace o cestování, nebo také například informace o domácích mazlíčcích. Zkrátka vše co vás zajímá.

Podívejte se i na naše další weby:

www.testyojetin.cz

www.cestyavylety.cz

www.cartrax.cz

 

 

 


Life24.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@cartrax.cz

 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.life24.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 Life24.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.