Klasických rodinných MPV je na trhu jako pověstného šafránu. Peugeot Rifter se snaží tuto mezeru zacelit a mohlo by se mu to podařit. Otázkou ale zůstává, zda ve verzi s elektrickým pohonem.
Prostornost a variabilita interiéru
Foto: Jan Smékal
Peugeot e-Rifter GT je navržen s ohledem na rodinné potřeby, což se projevuje v jeho prostorném a variabilním interiéru. Standardní verze nabízí pět míst k sezení a zavazadlový prostor o objemu 775 litrů. Prodloužená verze Long přidává dvě sklopná sedadla v kufru, čímž zvyšuje kapacitu na sedm míst. Při sklopení všech sedadel získáte až 4 000 litrů prostoru pro zavazadla, což je srovnatelné s menšími dodávkami. Skvělé jsou také různé úložné boxy, včetně toho na stropě za zadními sedadly. Ten je totiž přístupný jak z interiéru vozu, tak i ze zavazadlového prostoru. Skvělým řešením jsou také posuvné boční dveře. I v malém prostoru lze krásně manipulovat například s dětskou autosedačkou.
Elektrický pohon: Výhody a omezení
Foto: Jan Smékal
E-Rifter GT je poháněn elektromotorem o výkonu 100 kW (136 k), který čerpá energii z baterie o kapacitě 50 kWh. Deklarovaný dojezd činí až 320 km dle metodiky WLTP, avšak reálný dojezd je o poznání nižší. Během testu jsem najezdil po Praze 143 kilometrů, po kterých zbylo v baterii pouhých 14 % kapacity a počátač deklaroval dojezd 22 kilometrů. Nutno ještě podotknout, že těchto 143 kilometrů jsem najel v režimu „EKO“. Při vyšších rychlostech dojezd pochopitelně klesá, obzvláště v současném zimním počasí. Dálniční tempo tak postačí přibližně na nějakých 150 kilometrů, což není na rodinný automobil zrovna příznivá hodnot. Nabíjení na rychlonabíječce z 20 % na 90 % kapacity pak trvá přibližně 40 minut.
Komfort a jízdní vlastnosti
Jízda s e-Rifterem GT je příjemná, zejména díky tichému chodu elektromotoru a pohodlnému odpružení. V městském provozu oceníte jeho obratnost a dobrý výhled z vozu. Nicméně při plném obsazení a delších cestách může omezený dojezd vyžadovat častější zastávky na nabíjení, což může být pro rodiny méně praktické.
Cena a ekonomika provozu
Cena e-Rifteru GT začíná na 955.000 Kč včetně DPH (akční cena). I když provozní náklady elektromobilu jsou nižší díky levnějšímu "palivu" a nižším servisním nákladům, počáteční investice může být pro některé rodiny překážkou. Milion korun za rodinné auto, které v zimním počasí ujede na dálnici sotva 200 kilometrů se bude chtít dát asi málokomu.
Skvělý rodinný vůz s otázkou pohonu
Peugeot e-Rifter GT je jedním z nejlepších rodinných vozů, které jsem v poslední době testoval. Nabízí prostorný a variabilní interiér, komfortní jízdu a moderní technologie. Nicméně s ohledem na omezený dojezd a vyšší pořizovací cenu bych pro rodinné cestování na delší vzdálenosti doporučil spíše verzi s naftovým motorem, která poskytuje větší flexibilitu a praktičnost. S naftovým motorem bych tohle auto ve své garáži rozhodně mít chtěl.