Automobilka Škoda představila novinářům modernizované modely Enyaq a Enyaq Coupé. Vozy jsme měli tři dny k testování v okolí Lipenské přehrady a hned první kilometry nás překvapily. Pozitivně.
Mezinárodní prezentace modernizovaného modelu Enyaq se tentokrát odehrávala v okolí Lipenské přehrady. Auta jsme převzali na pražském letišti, kam přiletěli kolegové ze zahraničí a vyrazili na Lipno. Osobně jsem vyzkoušel model Enyaq 85x, Enyaq Coupé 85x a Enyaq Coupé 85. pro neznalé – písmeno „x“ značí čtyřkolku. A jak se mi s auty jezdilo? Dobře. Ostatně předchozí verze patřila k nejprodávanějším elektromobilům v Evropě.
Elegantní, dynamický a funkční design
Foto: Pavel Foltýn
Současná generace je v mnohém vylepšena. Ta největší změna se týká designu. Přední část vozu s maskou „Tech-deck face“ je téměř identická s modelem Elroq. Auto touhle změnou neskutečně omládlo, dostalo svěží, dynamický a moderní design, který si konečně mezi jednotlivými modely škodovky nespletete. Ostatně aerodynamice byla modelu Enyaq věnována velká pozornost. I díky tomu teď auto dojede dál než předchozí generace.
Příznivá spotřeba i při hodně dynamické jízdě
Foto: Pavel Foltýn
Cestou na Lipno jsem se nesnažil o nijak úspornou jízdu. Naopak. Snažil jsem se z auta dostat co to šlo. pochopitelně v rámci silničních pravidel. Automobilka říká, že se dá s autem jezdit s průměrnou 14,7 až 15,6 kWh. Možná ano, v mém případě to bylo 20,7 kWh. Ale jak říkám – pedál byl pořád na podlaze. Viděno touto optikou jde o velice dobrou spotřebu. Úplně stejnou jsem měl s mnohem lehčím francouzským rodinným autem, a to jsem se snažil jet co nejúsporněji. Tady škodovka udělala slušný kus práce a Enyaq by mohl změnit pohled Čechů na elektromobilitu.
Pořád nabito
Foto: Pavel Foltýn
S modernizací přichází jedna zásadní inovace: funkce V2H a V2G. Jinými slovy, vůz dokáže napájet domácnost přímo ze své baterie nebo dodávat energii zpět do sítě. Klíčem k využití této technologie je speciální obousměrný wallbox od Škodovky. Automobilka slibuje, že auto dokáže při výpadku proudu udržet běh průměrné domácnosti i několik dní. Nemusíte se přitom bát, že byste zůstali s vybitou baterií – systém vždy ponechá dostatek energie na to, abyste mohli bez obav pokračovat v jízdě.
Tichý interiér
Foto: Pavel Foltýn
Velmi překvapen jsem byl z odhlučnění interiéru. Ani při opravdu rychlé jízdě po dálnici nepronikal do kabiny skoro žádný aerodynamický hluk nebo hučení pneumatik. Po zatroubení na kamión, který mi vjel do levého pruhu, jsem měl dokonce pocit, že auto nemá houkačku. Má. A hodně hlasitou.
Nový Enyaq se prodává za cenu od 1.015.000,-Kč, ale při výběru silnější baterie a verze „x“ si připlatíte. Coupé je potom vždy o 60 tisíc dražší.