Čínský bestseller mezi elektromobily, BYD Seagull, dorazí letos do Evropy pod novým názvem Dolphin Surf. Tento kompaktní hatchback nabídne pokročilé bezpečnostní technologie a další vylepšení, přičemž si zachová výhodný poměr ceny a výkonu.
BYD Dolphin Surf: Cenově dostupné EV pro evropský trh
Model Seagull, představený v Číně v roce 2023, se rychle stal jedním z nejprodávanějších elektromobilů díky své dostupné ceně, moderní technologii a inovativním bateriím BYD. V listopadu dokonce překonal Teslu Model Y jako nejprodávanější vůz na čínském trhu, včetně spalovacích automobilů.
V Evropě se tento model bude prodávat pod názvem BYD Dolphin Surf a přinese vylepšenou bezpečnostní výbavu a nové funkce. I když se cena nebude pohybovat pod hranicí 10 000 USD jako v Číně, stále půjde o jedno z nejdostupnějších elektrických aut na evropském trhu.
Podle výkonné viceprezidentky BYD, Stelly Li, se Dolphin Surf nebude pyšnit titulem nejlevnějšího EV, ale nabídne „nejlepší hodnotu“ ve své třídě. Očekává se, že cena začne pod hranicí 600 tisíc korun, což jej postaví do konkurence s modely jako Citroën e-C3. Cenově ovšem pravděpodobně nedosáhne na nejlevnější model na trhu, Dacia Spring.
Technologie a design inspirovaný Lamborghini
V Číně je BYD Seagull k dispozici ve třech verzích: Active, Free a Flying, s cenami od 9 700 USD. Nabízí dvě varianty baterií BYD – 30,08 kWh (dojezd 305 km) a 38,88 kWh (dojezd 405 km) podle čínského testovacího cyklu CLTC.
Interiér je minimalistický, ale funkční – dominuje mu 10,1" otočný infotainment a 5" displej pro řidiče. Díky systému DiLink s Androidem nabízí chytrý kokpit navigaci, multimediální obsah a pokročilé síťové připojení.
Seagull si v Číně vysloužil přezdívku "Mini Lamborghini", protože jeho design vedl bývalý šéfdesignér Lamborghini Wolfgang Egger. Rozměrově se jedná o kompaktní vůz – měří 3 780 mm na délku, 1 715 mm na šířku a 1 540 mm na výšku s rozvorem 2 500 mm. To znamená, že je menší než Volkswagen ID.3, který je dlouhý 4 264 mm.
Začátkem roku BYD vylepšil model Seagull o chytrý systém řízení „Gods Eye“, který je nyní součástí standardní výbavy.
Úspěch na globálních trzích a expanze do Evropy
BYD Seagull už zamířil na mezinárodní trhy, kde se prodává pod názvem Dolphin Mini. Je dostupný například v Brazílii, Mexiku, Kolumbii, Chile a na Filipínách.
Otázkou zůstává, zda si nejlevnější elektromobil od BYD najde stejně silnou zákaznickou základnu i v Evropě. Než se tak stane, BYD nejprve uvede na trh své středně velké elektrické SUV Sealion 7.
Podle S&P Global Mobility se očekává, že se prodeje BYD v Evropě zdvojnásobí z 83 000 vozidel v roce 2024 na 186 000 v roce 2025. Do roku 2029 by mohla značka prodávat téměř 400 000 vozů ročně.