Zhruba před čtyřmi týdny VW překvapivě pohrozil možným uzavřením továren v Německu.
Nyní se zřejmě nedobrovolně objevil kandidát: Za současného stavu nebude mít závod VW v Osnabrücku od Velikonoc 2026 co vyrábět – protože Porsche upravilo plánování elektromobilů.
Pouze T-Roc Cabrio
Mluvčí Volkswagenu nyní německým médiím potvrdil, že Porsche zakázku na výrobu po roce 2026 Osnabrücku nepřidělilo. V současné době se zde vyrábějí tři modely koncernu VW. Očekává se, že na jaře 2026 bude výroba modelu VW T-Roc Cabrio ukončena bez nástupce. Běžný T-Roc se vyrábí v Portugalsku a v bývalém závodě Karmann v Osnabrücku se skutečně vyrábí pouze odnož kabrioletu.
Porsche stále vyrábí
Největším interním zákazníkem závodu je v současnosti Porsche: od roku 2022 se zde v rámci přeplňované výroby vyrábějí dvoumístné modely 718 Boxster a 718 Cayman - vozy, které Porsche nemůže vyrábět samo v hlavním závodě v Zuffenhausenu kvůli omezené kapacitě a vysoké poptávce. Proto pocházejí z Osnabrücku.
Pravděpodobně bylo v plánu pokračovat právě v této koncepci, až přijdou na trh nástupci těchto dvou modelů Porsche – ty pak budou, jak se uvádí, čistě elektrické. Protože však Porsche nyní předpokládá, že vzhledem k poněkud utlumené poptávce po elektrických sportovních vozech budou jeho vlastní kapacity v Zuffenhausenu pro tyto vozy dostačující, není výroba v Osnabrücku nutná.
Odbory jsou překvapené
Odborový svaz IG Metall vyjádřil své „překvapení“ nad nejnovějšími informacemi – nejen nad samotným neudělením zakázky, ale také nad způsobem, jakým byly sděleny. Šéf podnikové rady Jürgen Placke pro NDR uvedl, že již dříve se „spekulovalo o tom, že k uzavření smlouvy nedojde“, ale oznámení před plánovacím kolem bylo neobvyklé. Nálada v závodě byla „extrémně špatná“.
Osnabrück nemusí být poslední
Kvůli vysokým nákladům a špatnému využití kapacit představenstvo VW začátkem září oznámilo, že již nemůže vyloučit uzavření závodů v Německu. Jména potenciálních závodů na pokraji uzavření však neuvedlo. Od té doby se objevují spekulace o kandidátech. Vzhledem k jejich nákladové struktuře byly opakovaně zmiňovány Osnabrück a Gläserne Manufaktur. Jedná se však zároveň o dvě nejmenší lokality s potenciálně nejnižšími úsporami v případě uzavření.