Cenové války na čínském automobilovém trhu se staly jedním z hlavních témat posledních dvou let. Nejnovější údaje z roku 2024 ukazují, že letošní cenové boje byly obzvláště intenzivní.
Rekordní pokles cen v roce 2024
V období od ledna do září 2024 se ceny na čínském trhu osobních automobilů snížily u celkem 195 modelů. Tento počet výrazně překonal celý rok 2023, kdy došlo ke snížení cen u 150 modelů, a více než zdvojnásobil čísla z roku 2022, kdy pokleslo 95 modelů.
Nejvýraznější cenové snížení se týkalo především modelů vozidel s tzv. novou energií (NEV), jako jsou bateriové elektromobily (BEV) a plug-in hybridy (PHEV). Zároveň se však zvýšil počet cenových úprav i u tradičních benzinových vozidel.
Snížení cen u elektromobilů a hybridů
Podle odborníka Cuiho, který své poznatky zveřejnil na platformě WeChat, se od ledna do září 2024 snížily ceny u 69 modelů BEV o průměrných 3 220 USD, což představuje pokles o 13,5 %. Konvenční PHEV zaznamenaly snížení cen u 29 modelů o průměrných 3 400 USD. Kromě toho se cena snížila i u 13 hybridních modelů, a to o průměrně 2 100 USD, což odpovídá poklesu o 8,4 %.
Sezónní vývoj snižování cen
Zatímco v roce 2023 bylo snižování cen poměrně rovnoměrné po celý rok, rok 2024 zaznamenal prudký nárůst cenových válek především v březnu a dubnu. V těchto dvou měsících se snížily ceny u 53 a 43 modelů. Celkově bylo v období únor až duben snížení cen zavedeno u 120 modelů. Naopak ve třetím čtvrtletí, konkrétně v období červenec–září, se cenové snížení týkalo pouze 81 modelů, což naznačuje dočasné uklidnění.
Dopad cenových válek na trh
V posledních letech byly koncem roku na čínském trhu často nabízeny propagační akce s cenovými slevami, které byly obvykle o 4 procentní body vyšší než v předchozím roce. V roce 2024 se však cenové války rozšířily i na modely NEV, kde dosáhly až 7 procentních bodů a přerostly v přímé snižování cen.
Tento prudký pokles cen tvrdě zasáhl tradiční automobilové prodejce. Čínská asociace prodejců automobilů (CADA) minulý měsíc uvedla, že cenové války mezi lednem a srpnem 2024 způsobily kumulativní ztrátu v maloobchodním prodeji nových vozidel ve výši 19,5 miliard dolarů.