Společnost CATL, přední výrobce baterií, představila druhou generaci sodíko-iontových baterií. Ty slibují nejen nižší náklady, ale i provozní spolehlivost při teplotách až -40 °C. Čína tím opět potvrzuje svou vedoucí roli v inovacích bateriové technologie.
Odpověď na výzvy extrémního počasí
Čína, světový lídr v bateriových technologiích, přináší inovaci, která by mohla změnit pravidla hry v elektromobilitě. Sodíko-iontové baterie, které se již využívají v některých elektromobilech, dosahují nové úrovně výkonu, a to i v extrémních povětrnostních podmínkách. Představují slibnou alternativu ke stávajícím lithium-iontovým bateriím, zejména díky jejich lepší odolnosti vůči teplotním výkyvům a nižším nákladům na suroviny.
Jak sodíko-iontové baterie fungují?
Podobně jako lithium-iontové baterie využívají sodíko-iontové baterie mechanismus přenosu iontů mezi elektrodami během nabíjení a vybíjení. Klíčovou výhodou je však nižší citlivost na tepelné výkyvy.
Sodík jako hlavní složka těchto baterií má hned několik předností:
- Nižší náklady na suroviny: Hydroxid sodný je levnější a snadno dostupný oproti hydroxidu lithnému.
- Odolnost vůči extrémním teplotám: Sodíkové baterie zvládají jak mrazy, tak vysoké teploty, čímž eliminují problémy, které trápí lithium-iontové články.
- Bezpečnost: Menší riziko přehřátí a vzplanutí.
Inovace společnosti CATL: Provoz při -40 °C
Na letošním Světovém summitu mladých vědců oznámil vedoucí vědecký pracovník společnosti CATL Wu Kai průlom: jejich druhá generace sodíko-iontových baterií dokáže pracovat i při teplotách -40 °C. Tato vlastnost přináší obrovský potenciál pro využití v regionech s extrémními zimami a zároveň eliminuje obavy z poklesu dojezdu elektromobilů v chladném počasí.
Sériová výroba těchto baterií má být zahájena v roce 2027, přičemž masová produkce v Číně začne již v roce 2025.
Výkon vs. energetická hustota: Stále prostor pro zlepšení
Jedním z klíčových ukazatelů výkonu baterií je energetická hustota, která ovlivňuje dojezd elektromobilů. Zatímco nejnovější lithium-iontové baterie dosahují až 296 Wh/kg (například Tesla Model Y), sodíko-iontové baterie se pohybují kolem 200 Wh/kg. Tento parametr je zatím vhodný spíše pro základní modely elektromobilů nebo pro vozidla s nižším dojezdem.
I přes nižší energetickou hustotu se předpokládá, že sodíkové baterie by mohly nahradit 20–30 % současných LFP (lithium-železo-fosfátových) baterií, zejména díky jejich odolnosti a nízkým nákladům.
Budoucnost bateriové chemie: Směs různých technologií
Sodíko-iontové baterie nejsou jediným směrem, kterým se vývoj baterií ubírá. Podle odborníků bude budoucnost elektromobility zahrnovat kombinaci různých chemických složení baterií, přizpůsobených specifickým potřebám a podmínkám. Kromě CATL investují do této technologie i další giganti, jako BYD nebo švédská Northvolt.
Jak ukazují studie, sodíkové baterie by mohly být ideální volbou pro aplikace, kde je klíčová bezpečnost, odolnost a nízké náklady, zatímco lithium-iontové technologie budou dominovat v segmentech vyžadujících maximální výkon a dojezd.