Evropská unie zvažuje odvážný krok v jednáních s Čínou: propojit přístup čínských firem k evropským dotacím s předáním technologického know-how. Tento tah by mohl zásadně ovlivnit odvětví elektromobilů a baterií.
Technologie za dotace: Nový model spolupráce?
Evropská unie zvažuje zavedení systému, který by čínským firmám umožnil přístup k dotacím pouze za předpokladu, že převedou své technologie na evropské partnery. Tento plán je součástí širší strategie EU, jak podpořit vlastní průmysl baterií pro elektromobily a snížit závislost na Číně.
Podle deníku Financial Times by nový grantový program EU ve výši přes 1 miliardu eur mohl vyžadovat, aby čínské firmy nejen sdílely duševní vlastnictví, ale také investovaly do nových továren v Evropě. Záměrem je vytvořit robustní dodavatelský řetězec baterií přímo na evropské půdě.
EU vs. Čína: Obchodní válka pokračuje
Napětí mezi EU a Čínou roste zejména kvůli clům na dovážené elektromobily. Po nedávném zavedení cla až 35,3 % na čínské elektromobily, které mělo kompenzovat údajné nespravedlivé dotace ze strany Pekingu, Čína ostře kritizovala evropský přístup. Přestože následná vyjednávání přinesla jen minimální úpravy, EU i Čína nadále hledají kompromis.
Plán zavést systém "technologie za dotace" může být vnímán jako další eskalace této obchodní války, ale zároveň odráží, že EU si uvědomuje svoji technologickou závislost. Bez čínských inovací by Evropa jen těžko dosáhla ambiciózních klimatických cílů, včetně přechodu na elektromobilitu.
Tento nový přístup zároveň připomíná čínskou strategii z minulosti, kdy zahraniční automobilky musely vstoupit do povinných partnerství s čínskými firmami, aby získaly přístup na tamní trh. Tento model přenosu technologií, který kritici označovali za formu technologické "krádeže", však Čína v roce 2022 zrušila.
Budoucnost elektromobilů v Evropě
Evropská unie se tímto krokem snaží nejen posílit svůj technologický náskok, ale také zajistit dostupnější elektromobily pro evropské spotřebitele. Zda však Čína na tento model přistoupí, je nejisté. Peking varoval své firmy před riziky spojenými s investicemi v Evropě a sdílením pokročilých technologií.
Pokud by však tento model uspěl, mohl by sloužit jako vzor i pro další regiony, například Spojené státy, které také zvažují podobné kroky. Evropsko-čínská obchodní jednání tak zůstávají klíčovou otázkou pro budoucnost globálního trhu elektromobilů.