Napětí mezi USA a Čínou se znovu promítá do globálního dodavatelského řetězce – tentokrát s přímým dopadem na Teslu. Plány na zahájení výroby elektrických vozidel Cybercab a Tesla Semi v USA čelí zpoždění kvůli navýšeným clům na čínské komponenty, na kterých je značka částečně závislá.
Cla jako obrovské překážky
Podle nové zprávy agentury Reuters Tesla pozastavila dovoz některých komponent z Číny, které měly být použity při přípravě výroby vozidel Cybercab – robotického autonomního taxi – a elektrického tahače Tesla Semi. Obě vozidla se mají vyrábět na půdě USA, konkrétně v Gigafactory Texas a v rozšířeném areálu Nevady.
Automobilka původně počítala s tím, že absorpce 34% cla bude nějakým způsobem možná. Nová cla, která Donald Trump zvýšil až na 145 %, ale podle zdrojů z blízkosti společnosti zcela mění výpočet nákladů. Tesla tak pozastavuje konkrétní přepravní a dodavatelské plány.
Brzda americké e-mobility
Pro automobilku zaměřenou na vertikální integraci a nákladovou optimalizaci je to výrazná komplikace. Přestože Tesla vyrábí mnoho komponent in-house, spoléhá na čínské subdodavatele v oblasti bateriových článků, elektroniky a některých strukturálních dílů – zvláště pro zcela nové "projekty" jako je Cybercab, který má podle Elona Muska tvořit základ budoucí flotily autonomních robotaxi.
Tesla přitom plánovala, že v roce 2026 dosáhne sériové produkce těchto nových modelů. Jakékoliv zdržení nyní může ohrozit nejen časový plán, ale i konkurenceschopnost vůči rychle se rozvíjející čínské konkurenci.
Dvojitý dopad tarifních válek
Tato zpráva přichází jen několik dní poté, co Tesla přerušila nové objednávky Modelu S a X v Číně, právě kvůli odvetným clům z čínské strany. Tržní reakce ukazuje, že i gigant jako Tesla není vůči geopolitickým turbulencím imunní.
A pokud Tesla nevyřeší nové problémy s logistikou, může to mít řetězový dopad na celý americký elektrosegment – včetně infrastruktury, plánování výroby i zaměstnanosti v nově vznikajících závodech.