Diskuze na téma bezplatného parkování pro elektromobily a hybridy s registrační značkou začínající písmeny „EL“ ukázala, že Češi podobným podporám rozhodně nefandí.
Nedávna aktivita SDA, AutoSAP a elektromobilní platformy, spočívající ve snaze vyvolat přehodnocení myšlenky předčasného ukončení bezplatného parkování elektromobilů v Praze, vzbudila v diskuzi pod článkem, ve kterém jsme o této aktivitě informovali, poměrně vášnivé diskuze. Dalo se asi očekávat, že bezplatné parkování nízkoemisních vozidel v Praze u majitelů ostatních automobilů asi moc sympatií nevzbudí, ale tak výrazný nesouhlas jsme nečekali.
Ti, co mají na elektroauto, mají dost i na zaplacení parkovného. A ohánět se ekologií v případě parkování je opravdu nesmysl
Jana Vozková; čtenářka webu Life24.cz
Pod článkem jsme totiž otevřeli anketu s dotazem, zda by měli mít majitelé elektromobilů možnost parkovat v Praze zdarma. Z ankety, které se se zúčastnily více než dva tisíce čtenářů, pak vyplynulo poměrně šokující zjištění. Celých 90 procent účastníků ankety se totiž vyjádřilo v tom smyslu, že jakákoliv podpora elektromobility ze strany municipalit, nebo státu, je podle nich umělým ohýbáním trhu.
Není jediný důvod proč elektromobilisty zvýhodňovat. Ani ne tak kvůli tomu "elektro", ale z principu
Miroslav Novotný; čtenář webu Life24.cz
Podle našeho názoru je cesta k elektromobilitě již nevyhnutelná. Ať se to komu líbí, nebo ne. A v principu proti elektromobilům jako takovým nic nemáme. Sami jsme jich vyzkoušeli již možná desítky a budeme-li hodnotit pouze auta jako taková, nikoliv jejich cenu, dobíjecí infrastrukturu, nebo vliv na životní prostředí při výrobě a následné likvidaci baterií, jsou to dobrá auta. Rychlá, tichá a technologicky vyspělá. Jejich „nedostatek“ však spočívá v něčem jiném.
Těch pár elektromobilů, na které dosáhnou opravdu ti nejbohatší, nebo firmy, ovzduší ani hluk neovlivní. Takže při současné situaci s jejich množstvím, žádné výjimky nejsou třeba
Filipa Navrátilová; čtenářka webu Life24.cz
Na trh se totiž tyto vozy nedostávají bohužel tak, že by o ně byl přirozený zájem ze strany zákazníků, ale tak, že jsou jim elektroauta doslova nucena. Jak zpřísňováním emisních limitů, které vedlo až k tomu, že od roku 2035 se žádná auta se spalovacím motorem již v Evropě prodávat, a tedy asi ani vyrábět, nebudou, tak různým zvýhodňováním pro jejich pořízení. Ať již jde o finanční pobídky při nákupu, různé daňové úlevy, možnost využívat dálnice bez poplatku, nebo například možnost parkovat v Praze zdarma.
Takové pobídky však podle nás neférově "ohýbají" trh. Většinou je totiž využije pouze subjekt, který na případné dotace dosáhne, (v případě České republiky se to netýká soukromých nákupů), může si odečíst DPH a využít daňových odpisů. Kombinace takových pobídek potom z drahého elektromobilu udělá, v porovnání s obdobným vozem se spalovacím motorem, cenově srovnatelný vůz.
To ale není férový trh. A netýká se to pouze aut. Například čeští zemědělci, kteří se potýkají s levnými konkurenčními produkty z Polska a některých dalších zemí, by mohli vyprávět. V obchodech se spíše prodá levnější dotované jablko, i když má nějaké chyby, než to jejich. A u aut to je to samé. Je to fér?
Co si o tom myslíte? Napište nám do diskuze, a jestli se vám článek líbil, sdílejte ho, prosím. Děkujeme.