V ČR se ročně zobchoduje přibližně 660 tisíc ojetin. Kupujícím je však často zatajeno, odkud vůz pochází, že je po havárii nebo že stav tachometru neodpovídá skutečnosti. Nyní se snad blýská na lepší časy.
Nákup ojetého auta je nejen v České republice spojen s mnohými riziky. Ta mohou spočívat například v nákupu auta, které v minulosti prodělalo těžkou havárii, má nějakou skrytou vadu nebo třeba nejasný právní původ. Podle společnosti Cebia, která se již více než třicet let zabývá prověřováním historie vozidel, se tak na českém trhu s ojetinami objevila v minulosti například Škoda Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů (!), totálně havarovaná, a následně v Česku opravená Škoda Kamiq, kde se výše škody vyšplhala na cca 43 tisíc euro, a kde nový majitel neměl o havárii nejmenší potuchy, nebo například zatopený Volkswagen Passat se škodou cca 48 tisíc euro. Ani zde nebyl nový majitel o škodě informován
Cebia proto připravila nový produkt pod názvem Základní prověření, pomocí něhož se rozhodla bojovat proti narůstající míře stáčení tachometrů. Už v tuto chvíli je Základní prověření dostupné u 41 % aut, která prodávají autobazary. Do poloviny října přibyde dalších 38 % aut a zkontrolovat si zdarma najeté kilometry tak bude možné dohromady u 79 %, tedy čtyř aut z pěti, která se prodávají v autobazarech či v rámci certifikovaných programů.
Informaci o tom, že má vozidlo Základní prověření zdarma, se mohou zákazníci dozvědět již při výběru auta na internetu z výpisu inzerátů. Základní výpis je dostupný i v místě prodeje prostřednictvím tzv. „Smart kódu“, tedy QR kódu, po jehož načtení mobilem se zobrazí stejný „Základní výpis“ jako přes internet. Pokud zákazník přijde do prodejního místa a zalíbí se mu jiné auto, než které si původně vyhlédl, může si i zde jednoduše zkontrolovat historii najetých kilometrů.
Třetina prověřovaných aut má stočený tachometr
„Reagujeme tím na opět rostoucí míru stáčení tachometrů, respektive prodej aut se stočeným tachometrem. Kvůli zdražování má už opět 35 % prověřovaných aut stočený tachometr. Věříme, že díky Základnímu prověření se tato míra do konce roku zredukuje pod 30 % a i nadále bude mít klesající tendenci,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia,
Součástí základního prověření jsou vedle historie stavů najetých kilometrů také kontrola odcizení, kontrola financování, tedy zda vozidlo není zatížené leasingem či spotřebitelským úvěrem, dále kontrola, zda vozidlo nebylo provozováno jako taxi a v neposlední řadě i specifikace vozidla. To vše mohou zákazníci u prodejců, kteří se zapojili do programu "Základní prověření", zdarma na voze zkontrolovat.
Havárie za poloviční cenu
Za poloviční cenu běžné ceny za prověření pak mohou zákazníci získat plné prověření vozidla, jehož součástí jsou informace o haváriích a poškozeních (včetně fotografií a vyčíslení škody pojišťovnou), servisní záznamy, kontrola stáří a původu, inzerce a fotografie z inzerce, svolávací akce, kontrola barvy vozidla či podrobný návod na kontrolu originality vozidla. „Věříme, že díky možnosti získat kompletní informace za poloviční cenu, se může trh zkultivovat i z pohledu zatajování havárií, falšování původu či omlazování vozidel,“ upozorňuje Martin Pajer z Cebia. Tlačítko na kompletní prověření vozu za polovinu ceny naleznou zákazníci na konci Základního prověření.
Základní prověření již aktuálně nabízejí největší prodejci na trhu, jako je například AAA Auto nebo třeba DAVO CAR, a další, jejichž vozy tvoří dohromady zhruba 41 % trhu. Nejpozději do poloviny října dokončí implementaci i další významní prodejci a certifikované programy jako je Škoda PLUS, Das WeltAuto či například Mama Car, čímž se podíl aut se „Základním prověřením“ navýší o dalších 38 % na 79 % trhu.
Koupili jste si někdy ojeté auto, u kterého vám byl zatajen špatný technický stav, vážná havárie, případně zfalšován původ vozu? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.