Evropská sdružení spotřebitelů a cestovních kanceláří varovala Evropskou komisi před schválením řady fúzí leteckých společností a upozornila, že spojením dopravců hrozí vyšší ceny, nižší kvalita služeb a menší počet spokojených cestujících.
Koalice sdružení varuje v dopise místopředsedkyni Komise a komisařce pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerové: "Evropský průmysl letecké dopravy stojí na křižovatce."
Dopis Evropské asociace cestovních kanceláří a agentur (ECTAA), Evropské spotřebitelské organizace BEUC, Evropské federace cestujících, technologického sdružení EU Travel Tech a sdružení letišť ACI Europe upozorňuje na "velké a stále dominantnější skupiny leteckých společností" v Evropě.
Podíl stále roste
Poukazuje na to, že podíl pěti největších evropských leteckých společností na trhu uvnitř EU vzrostl ze 47 % v roce 2005 na téměř 74 % v letošním roce, a konstatuje: "Koncentrace se bude výrazně zvyšovat s akvizicemi, které EK v současné době posuzuje nebo které se chystají."
Mezi ně patří akvizice italské společnosti ITA Airways, nástupce společnosti Alitalia, skupinou Lufthansa, koupě společnosti Air Europa společností British Airways a Iberia vlastníkem IAG a akvizice menšinového podílu ve společnosti SAS společností Air France-KLM s možností pozdějšího úplného převzetí. Sdružení rovněž zdůrazňují očekávaný prodej společnosti TAP Air Portugal.
Inspirace v USA
Varují Vestagerovou: "Tato vlna akvizic leteckých společností by mohla drasticky omezit hospodářskou soutěž a dát dominantním hráčům na trhu větší prostor ke zneužívání jejich postavení. Skutečnost, že mnoho evropských letišť je nebo bude přetíženo, v kombinaci se zastaralými pravidly EU pro přidělování letištních časů tyto obavy ještě zvyšuje."
Sdružení tvrdí, že: "Na jiných trzích, například ve Spojených státech, vedla vysoká míra akvizicí a z ní vyplývající nedostatek konkurence k vyšším cenám, nižší kvalitě služeb a menšímu počtu spokojených cestujících v letecké dopravě."
Upozorňují, že americký soud nedávno zablokoval fúzi amerických dopravců JetBlue a Spirit kvůli obavám z narušení hospodářské soutěže.
Dopis vyzývá EK, aby "při posuzování operací zvážila jakýkoli potenciální problém bez ohledu na politické tlaky", a naléhá na ni, aby se "nevyhýbala použití nástrojů, které má k dispozici, včetně posouzení fúzí neslučitelných se společným trhem nebo požadování významných nápravných opatření".