Komentář: „Ne, jsem hloupý a nechci využít 20% slevu“. Češi se při nakupování dárků mění v „akční hrdiny“

Foto: Marek Havlík

Nakupovat tzv. „v akci“ patří mezi základní dovednosti každého, kdo chce při nakupování ušetřit. Češi jsou v tomto ohledu pravděpodobně přeborníky, ale přesto nakupují mnohdy dráž, než by museli.


Mezi zákazníky po celém světě jsou slevové akce velice oblíbené. Pochopitelně. Kdo by nechtěl při nákupu čehokoliv ušetřit nějakou tu korunu. A tak se v obchodech a na stránkách různých eshopů objevují zaklínadla typu „Sleva“, nebo „Akce“. Nejlépe v nějakém červeném rámečku a se třemi vykřičníky. To kdyby to náhodou někdo přehlédl. Češi na taková lákadla opravdu slyší, jenže ne vždy je sleva skutečnou slevou. Občas to bývá pouze marketingový tah. 

Podle Evropského spotřebitelského centra (ESC) při České obchodní inspekci jsou slogany jako "nejvýhodnější nabídka" apod. mnohdy jen  lákadla na falešné slevy, nebo dokonce na podvodné e-shopy. Například známý trik "Zbývají už jen tři položky" má na zákazníky vyvíjet nátlak a nutit je k rychlému potvrzení nákupu. Běžně se taková věta objevuje například na portálech, kde se rezervuje ubytování. Podle Ondřeje Tichoty z ESC by si proto zákazníci měli prověřit, zda jde o skutečnou slevu a nátlaku nepodlehnout. 

V období akcí musí být navíc zobrazena jak snížená cena, tak cena bez slevy. Uvedená cena „před akcí“ musí u evropských obchodů odpovídat nejnižší ceně účtované za posledních 30 dní. Je proto vhodné sledovat ceny vybraných výrobků v delším časovém období. Pokud uvedená nesnížená cena není tou nejnižší za poslední měsíc, může jít o nekalou obchodní praktiku. 

Důležité je podle Tichoty také odolnost vůči nátlaku prodejců, kteří používají například věty typu "Na toto zboží se dívá dalších 20 lidí", nebo "Zbývají už jen tři položky". Mnoho webových stránek, mobilních aplikací, sociálních sítí a dokonce i vyhledávačů používá tyto nátlakové věty. Některé e-shopy se také snaží ovlivnit nákupní chování pomocí odpočítávání, nebo zahanbujících tlačítek typu "Ne, jsem hloupý a nechci využít 20% slevu". „Působí to sice úsměvně, ale podobné věty se skutečně mohou objevit,“ uvádí Tichota. 

Podobná lákadla pochopitelně fungují i v zahraničí, kde je však trh mnohdy lépe regulován a zákazník tak má větší jistotu, že uváděná sleva je skutečně sleva. U nás se zatím ještě pořád asi spíše vyplatí nakupovat s chladnou hlavou a porovnávat. Existuje navíc několik webových služeb, které pomohou srovnat ceny jednotlivých komodit za určité časové období a dát zákazníkům relevantní informaci, zda se skutečně jedná o uvedenou slevu. 

Nakupujete zboží ve slevách bez rozmyslu, nebo si jeho cenu předem porovnáváte na internetu? Napište nám do diskuze.

Zdroj: Marek Havlík; ČOI, ESC

Life24.cz je magazínový web zabývající se nejen aktualitami z domova i ze světa, ale také komentováním aktuálního politického dění nejen na české scéně. Najdete zde tedy především zajímavé rozhovory, recenze produktů, informace o cestování, nebo také například informace o domácích mazlíčcích. Zkrátka vše co vás zajímá.

Podívejte se i na naše další weby:

www.testyojetin.cz

www.cestyavylety.cz

www.cartrax.cz

 

 

 


Life24.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@cartrax.cz

 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.life24.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 Life24.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.