Doba, kdy cenovka u zboží napříč všemi kategoriemi vždy znamenala cenu, za kterou si produkt koupíte, pominula. Někdy je totiž na cenovce uvedena například cena za 100 gramů, jindy při nákupu více kusů zboží, nebo je třeba platná jen „pro členy klubu“.
Představte si, že procházíte obchodem s potravinami, vybíráte zboží a díváte se na číslice na cenovkách a cenových tabulkách. V oddělení ovoce/zelenina vidíte vaničku s malinami, u které je uvedena cena 49,90 Kč, a hned vedle vaničku s jahodami, u které je na naprosto identické cedulce, stejnou barvou, fontem i velikostí, napsána cena 22,90 Kč. To, že je na cedulce malým písmem ještě uvedeno, že cena je za 100 gramů jahod, snadno přehlédnete.
Jahody z vedlejšího pole dražší než ananas z druhého konce světa
To se údajně stalo paní Jarmile z Benátek nad Jizerou, která nám do redakce poslala email a fotografii s tím, že se podobnou taktikou prodejce cítí podvedena (redakce zná plné jméno pisatelky, na její přání jej ale nebude zveřejňovat). V prodejně Lidl v Benátkách nad Jizerou údajně zakoupila vaničku jahod, u které byla cenovka 22,90 Kč, ale doma zjistila, že cena nebyla za vaničku, ale za 100 gramů.
Je to trik prodejců?
Jarmila by si údajně jahody s cenou 229,-Kč za kilogram nikdy nekoupila. „Dva měsíce zpátky byl v Předměřicích samosběr. Kilo stálo 90,- korun. Ani ve snu by mě nenapadlo, že jahody vedle z Předměřic budou dražší než třeba ananas, který sem jede přes půlku světa. Jela jsem proto zpátky do obchodu, ale na cenovce byla opravdu malým písmenem větička, že cena platí za 100 gramů“, píše Jarmila a pokračuje: „Hned pod cedulkou s cenou jahod byla cedulka s cenou malin. Úplně stejná cedulka, jenom tady zase bylo napsáno, že to je za balení. To si musím u každé cenovky ještě zjišťovat, za co to je a přepočítávat? Podle mě to je trik. Určitě se napálilo hodně lidí podobně jako já,“ uzavírá svůj email Jarmila.
Metodiku prezentace cen Lidl tají
Zeptali jsme se proto společnosti Lidl podle jaké metodiky zobrazuje ceny u jednotlivých produktů. Kdy, resp. v jakých případech, uvádí cenu za balení, a kdy cenu za 100 gramů? „Metodiku uvádění cen u jednotlivých produktů považujeme za interní informaci a nebudeme ji vyzrazovat. Všechny naše cenovky ovšem splňují platnou legislativu a obsahují požadované informace,“ uvedl k dotazu tiskový mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.
Vadí to zákazníkům?
Na dotaz, proč je grafické vyjádření u ceny za 100 g (jahody) a u ceny za celé balení (např. maliny) vizuálně naprosto totožné, mluvčí nereagoval. Stejně tak jsme nedostali odpověď na dotaz, zda firma registruje na podobnou prezentaci cen nějaké stížnosti od zákazníků.
Autobazar dostal od ČOI pokutu
S na první pohled nejasnými cenovkami se ale mohou setkat zákazníci i v naprosto jiných odvětvích. V nedávné minulosti udělila například Česká obchodní inspekce pokutu ve výši 400 tisíc korun bazaru Auto ESA za porušení zákona na ochranu spotřebitele a za nekalé obchodní praktiky.
Zaregistrovali jste u nějakého obchodníka podle vás zavádějící prezentaci cen zboží? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.