Odečíst si z daní náklady na firemní Bentley? V budoucnu už by to nemělo být možné. Jenže podle názoru daňové poradkyně takto koncipované opatření prý moc fungovat nebude a firmy budou auta nakupovat dál.
Daňová uznatelnost firemních vozidel by měla být v budoucnu omezena na dva miliony korun. S ohledem na dnešní ceny aut by si tak ale firmy už nemohly do svého majetku koupit třeba ani lépe vybavené modely Audi A6, Volkswagen Touareg, nebo například BMW X6. Respektive, mohly. Ale odečtou si pouze dva milióny. Vozy jsou to sice možná drahé, ale na českých silnicích nijak výjimečné. Velká část těchto vozů je podle obchodníků kupována na firmu. Podnikatelé si tak mohou během odpisového období odečíst pořizovací cenu vozu ze základu pro výpočet daně a plátci DPH si navíc odečtou i DPH. Vůz je tak pro ně o 21 procent levnější.
Tomu by mělo zmíněné opatření učinit přítrž. Vláda totiž rozhodla, že do daňově uznatelných nákladů by se mohly započítat pouze vozy v ceně do dvou miliónů korun. V dnešních cenách by to mohl třeba model Škoda Enyaq, maximálně vybavená Škoda Superb, nebo například VW Passat. Jenže podle daňové poradkyně, která si nepřála zveřejnit své jméno, se nedá čekat, že by takové opatření mělo nějaký významný dopad.
Podle ní se budou firmy snažit nové nařízení obcházet: „Kdo si bude chtít pořídit na firmu například Ferrari, rozšíří si svoji činnost třeba o půjčovnu luxusních automobilů, nebo o zážitkovou agenturu. Takové auto potom podle mě bez problému bude moci zařadit do firemního majetku se všemi odpisy i odpočtem DPH“, domnívá se poradkyně. Podle ní pak bude na finančních úřadech, aby podobně účelově rozšířené předměty podnikání odhalily a zpochybnily.
Navíc se podle ní účelově argumentuje těmi nejdražšími vozy. „Mluví se o vozech Ferrari, nebo Lamborghini, ale těch se ročně prodává maximálně několik desítek. To asi státní rozpočet nezachrání. U ostatních aut to ale může být problém“, říká poradkyně a pokračuje: „Nerozumím například tomu, proč by například majitel úspěšné firmy nemohl jezdit v automobilu, který bude dostatečně reprezentovat jeho firmu i jeho úspěch. Jak byste se asi dívali například na právníka, který by na schůzku přijel v Octavii, nebo třeba v Dacii“?
Jestli v budoucnu začnou vznikat půjčovny luxusních vozidel, nebo například zážitkové agentury, ukáží možná už nejbližší měsíce. Faktem ale zůstává, že státní rozpočet takové opatření asi moc nezachrání. Nebo ano?
Napište nám do diskuze, co si o uvedeném opatření myslíte.