Australská vláda chce od 1. ledna 2025 zavést přísnější emisní normy pro nové osobní a lehké užitkové vozy. Závěrečná fáze konzultací potrvá do 4. března 2024. V současné době je na stole několik možností.
Podle australských médií vláda v Canbeře upřednostňuje střední cestu, která počítá s limitem 141 g CO2 na kilometr pro nové osobní automobily a 199 g/km pro lehká užitková vozidla od roku 2025. Do roku 2029 se mají limitní hodnoty postupně snížit na 58 g/km, resp. 81 g/km.
Nejpřísnější z navrhovaných variant nových emisních norem počítá s tím, že do roku 2029 budou limity CO2 pro vozový park činit 34 g/km pro osobní automobily a 56 g/km pro dodávky – těchto cílů by však pravděpodobně bylo možné dosáhnout pouze s elektromobily a plug-in hybridy.
Pokuta za nedodržení hodnot CO2
Nový systém – nazvaný Standard účinnosti nových vozidel (NVES) – přišel s následujícím řešením. Výrobci budou motivování k tomu, aby prodávali více elektrických a hybridních vozidel a kompenzovali tak ve svých prodejích vozidla, která více znečišťují životní prostředí – jinak by za ně museli platit. Podle ministra pro změnu klimatu a energetiku Chrise Bowena chce vláda stanovit pokutu ve výši přibližně 100 australských dolarů za gram CO2 na kilometr. To znamená, platit cca 1500 korun za každý gram CO2, který je vypouštěn nadměrně na jeden ujetý kilometr.
Australský portál Drive upozorňuje, že ačkoli se NEVS vztahuje na nové osobní a lehké užitkové vozy, cíle pro osobní vozy jsou mnohem přísnější než pro dodávky a minibusy. Je to proto, že v sektoru osobních automobilů jsou také zahrnuta terénní vozidla, která jsou velmi oblíbená v australských venkovských oblastech. Tyto vozy jsou hozeny do jednoho pytle s kompaktními automobily, sedany a "lehkými rodinnými SUV", které jsou běžnější ve městech. To zvyšuje "tlak na společnosti jako Toyota, Ford, Nissan a Mitsubishi, které prodávají velké množství vozidel s vysokými emisemi", uvádí zpráva.
Vyplatí se pick-up
To by také mohlo vést ke zvýšené poptávce po velkých pickupech, které by pak mohly být upřednostňovány například před Toyotou Landcruiser nebo Nissanem Patrol. Je to proto, že pickupy jsou klasifikovány jako lehká užitková vozidla – s odpovídajícím vyšším cílem pro emise CO2.