Automobilka Škoda umí přesunout volbu jízdního režimu do prostředí infotainmentu, podobně jako to má například Tesla. Nic takového ale naštěstí zatím neplánuje. Zákazníci po tom totiž prý nijak zvlášť netouží.
Automatická převodovka je v autech stále častější, a to přináší změnu i do interiérů. Nové generace modelů Superb a Kodiaq mají volič automatické převodovky na sloupku řízení. Řešení je příjemnější pro řidiče a umožňuje lepší praktické využití místa na středové konzole.
Škoda Teslu následovat nebude. Zatím
Ovládání řazení auta se přechodem na elektronické řízení a přesunem voliče převodovky za volant rozhodně vyvíjet nepřestane. „Podobně jako zachováváme mechanické ovladače nejdůležitějších funkcí, chceme zachovávat i ovládání převodovky. Ale v dnešní době rozsáhlého využití elektroniky existuje možnost přesunout i volbu převodů do samotného uživatelského prostředí infotainmentu vozů,“ zmiňuje Darkoudis. Nic takového ovšem Škoda momentálně neplánuje, protože „podle nás zákazníci ve svém voze nadále oceňují haptiku a známé ovládací prvky, důležité ale bude sledovat v tomto ohledu trendy i požadavky uživatelů. Ty jsou nakonec vždy nejdůležitější,“ dodává Darkoudis.
Řadicí páka nebo volič automatické převodovky na středové konzole jsou takovou automobilovou klasikou. Ovšem čtvrtá generace modelu Superb a druhá generace SUV Kodiaq tento zajetý stereotyp ruší. Volič automatické převodovky, která je pro tyto vozy jedinou volbou, se přestěhoval pod volant.
Proč pod volantem?
Důvod je poměrně jednoduchý: lepší využití místa v interiéru. „Přesunem voliče pod volant zlepšujeme ergonomii pro řidiče a zároveň můžeme prostor středové konzoly využít praktičtěji pro celou posádku. To lépe odpovídá samotné DNA značky Škoda,“ říká k řešení Radoslav Horák, který má v automobilce na starosti koncepční návrhy interiéru. „Naše značka se zaměřuje na praktičnost a odstranění voliče převodovky ze středové konzoly znamená, že můžeme místo mezi sedadly využít pro odkládací prostory a další funkce. Zároveň to znamená posun k symetrickému designu interiéru, kdy středová část neslouží pouze řidiči, ale naopak celé posádce,“ dodává k tomu jeho kolega, designér interiéru Dimitrios Darkoudis.
Technická evoluce
„Něco takového bylo dlouho technicky komplikované. Přesun pohodlného, moderního voliče řazení blíže k rukám řidiče umožnily až technické změny z posledních let. Podmínkou pro takový přesun je totiž v podstatě přítomnost automatické převodovky. Automatické převodovky jsou čím dál oblíbenější a častější, u aut se spalovacími motory mají i výhody z hlediska emisí, takže nakonec tato technologie zvítězí. Bude to ale ještě chvíli trvat. Proto začínáme u našich špičkových modelů jako Kodiaq a Superb, které už mají výhradně automatické řazení,“ vysvětluje Horák.
Podmínkou je "shift by wire"
Kromě automatické převodovky je podmínkou pro umístění voliče i technologie shift-by-wire, tedy kompletně elektronická volba řazení. Přitom donedávna měla i auta s automatickou převodovkou mechanickou volbu jízdního režimu a převodů. Teprve elektronické ovládání umožnilo plnou svobodu v uvažování nad umístěním tohoto voliče.
„Octavia například přinesla zmenšený volič automatické převodovky na středové konzole,“ podotýká Darkoudis. Tento menší volič je vlastně takovou evolucí, která stěhování předznamenala. Podobně je tomu u elektromobilu Enyaq, který také dostal malý volič na středové konzole. „Jde také o to, aby si uživatelé aut na změnu postupně zvykli,“ říká Horák.
Možná jsou dvě řešení
Volná středová konzola umožňuje také lepší ergonomické uspořádání celého řetězce dalších nových prvků, jakými jsou například Smart Dials, nebo dvojitý nabíjecí box pro mobilní telefony. Přesun voliče řazení k volantu je z praktických důvodů žádoucí a také z pohledu ovládání vozu řidičem výhodný. A tak se toto řešení může v budoucnu objevit i u dalších vozů. Nabízí se samozřejmě elektromobily, ale i další auta. „Je možné navrhnout dvě řešení středové konzoly pro auta s manuálním řazením a řazením automatickým,“ přemítá Horák, že u některých modelů bude potřeba mít kombinaci umístění. To právě v případě, že vozy budou mít stále i verzi s manuální převodovkou.
Jak funguje volič na sloupku řízení
Voličem na sloupku řízení za volantem se volí jízdní režimy obdobně jako u dosavadních řešení, tedy P pro parkování, N pro neutrál, D (případně S) pro jízdu vpřed a R pro jízdu vzad. Poloha P se volí stiskem tlačítka na pravém boku voliče, ostatní polohy se volí otáčením voliče vpřed nebo vzad. Z neutrální polohy (N) se otočením vpřed volí režimy pro jízdu vpřed D nebo S (sportovní řazení), otočením vzad režim pro jízdu vzad (R). Ovladač se po každém otočení vrátí do své neutrální polohy. Otáčení ovladače je možné „přes dvě pozice“, takže lze v jednom pohybu z režimu R zvolit režim D a naopak.
Automatická "zpátečka" ?
Horák pak míní, že s tím, jak převládnou u vozů automatické převodovky, se otevřou i další možnosti automatizace „řazení“ a že řidič bude samotnou volbu ovládat jen v minimu případů. „Auto, které stojí třeba přídí ke zdi, logicky může samo při spuštění zařadit zpětný chod,“ popisuje Horák cestu, kterou elektronika umožňuje.