Začíná to pomaličku a zdánlivě nenápadně. Stejně jako u japonských aut v padesátých letech a u korejských v letech osmdesátých. Čínská auta začínají dobývat evropský trh. A nesnaží se podbízet cenou.
V Číně existují desítky automobilek, které na místní trh chrlí jednu elektromobilní novinku za druhou. Od malých autíček do města za cenu kolem 5 tisíc dolarů, až po velká luxusní SUV a MPV, za která si řeknou o částku blízkou 100 tisíc USD. Tady jde ale už o vozy, které se svojí výbavou a zpracováním dají srovnat s tou nejluxusnější evropskou nebo americkou produkcí. Příkladem může například model Hongqi E-HS9, kterému se přezdívá „čínský Rolls-Royce“.
Automobilka jako startup
Některé automobilky už také začínají „oťukávat“ evropský trh. O značce MG není třeba mluvit, stejně tak jako o Volvu. Obě značky sice patří čínským majitelům, ale jde o původní tradiční evropské automobilky. Řeč je spíše o ryze čínských automobilkách, které v Číně vznikají jako houby po dešti. Mnohdy je vyloženě o technologické startupy, které jsou schopny na trh během roku nebo dvou začít dodávat automobily.
Cenou se nepodbízí
Slyšeli jste někdy například o značkách jako je Chery, Xpeng, BYD, NIO, Aiways, Omoda nebo třeba HiPhi? Asi nikoliv. Přesto jde o značky, o kterých během pár dalších let v Evropě určitě uslyšíme. Některé z nich se totiž v Evropě už prodávají. Například v Norsku, Nizozemsku nebo Belgii. A vůbec se nesnaží podbízet cenou, jak by se mohl leckdo domnívat. Spíše si mapují trh a preference zákazníků. „Jejich velkou výhodou bude poměr užitná hodnota/cena“, říká k tomu Jan Staněk, který na YouTube provozuje kanál Electro Dad.
Důraz na technologie
Například automobilka Zeekr, patřící do koncernu Geely, vstoupila na trh teprve v roce 2021. V Číně však již prodala desítky tisíc automobilů. Automobilka chce zákazníky oslovit špičkovou kombinací designu, technologií, dynamiky, výkonu a bezpečnosti. V neposlední řadě se však mají evropští zákazníci těšit také na vynikající dojezd a rychlé dobíjení. Zajímavostí pro české zákazníky může být fakt, že model Zeekr X stojí na platformě v Česku extrémně prodejně úspěšného modelu Volvo EX30.
Zákazníci lecos odpustí
Dalším „mladíkem“ je například automobilka HiPhi. Ta vznikla v roce 2019 a již nyní plánuje prodávat v Evropě svoje prémiové modely plné nejmodernějších technologií. Se svými vozy navíc cílí především na mladší klientelu, která preferuje spíše zmíněné technologie, než například přesné milimetrové spáry mezi jednotlivými karosářskými díly. Stejně jako v době, kdy na trh přišly telefony s jablkem v logu. Byly tak jiné, že jste jim leccos odpustili. A dnes? Dnes dominují světovým prodejům. A dnes už jim toho moc neodpustíme. Ale ten „wow efekt“ umožnil jablku převálcovat konkurenci i bez toho, že by se cenově podbízel. Dopadne to stejně i s čínskými automobily? Není jediný důvod se domnívat, že nikoliv.
Co si myslíte vy? Napište nám do diskuze.