S postupným rozmachem elektromobility je často zmiňována ofenzíva cenově dostupných elektrických vozů z Číny. Zatímco na evropském trhu je každý pátý elektromobil čínský, v České republice zůstávají počty registrovaných v Číně vyrobených vozů nízké.
Podle dat společnosti JATO Dynamics přesáhl v letošním roce podíl nových bateriových elektrických vozů (BEV) vyrobených v Číně 20 % z celkového počtu prodaných elektromobilů v Evropě. V České republice bylo za první tři měsíce letošního roku z celkem 1293 registrovaných BEV pouze 184 vyrobených v Číně, tedy s VIN začínajícím písmenem L, což mezi bateriovými elektrickými vozy znamená tržní podíl 14,23 %. Přitom z oněch 184 elektrických vozů čínské provenience připadá 142 vozů na značku Tesla, 41 na značku MG a 1 vůz na značku DFSK (Dongfeng). Za celý rok 2023 registrace v Číně vyrobených nových vozů bez ohledu na typ pohonu dosáhly 3516 automobilů, přičemž nejvíce jich připadá na značky MG (2609 vozů), Tesla (522), Honda (198), Volvo (96) a DFSK (49).
Při celkovém počtu registrací 221 422 vozů činil v loňském roce podíl v Číně vyrobených automobilů 1,59 %. Český trh zatím není nijak zásadně ovlivněn přílivem čínských vozů, ani těch čistě elektrických. Drtivá většina vozů vyrobených v Číně a prodaných v České republice nese loga tradičních zavedených značek. Jedná se o automobily, které sjíždějí z výrobních linek v Číně, neboť čínské společnosti vlastní nebo spoluvlastní některé značky jako jsou MG (SAIC) nebo Volvo (Zhejiang Geely Holding). Někoho by mohlo překvapit, že v Evropě prodávané elektrické vozy Dacia jsou rovněž vyráběny v Číně, a jak ukazují registrace, také valná většina v Česku registrovaných automobilů značky Tesla vyjela z bran čínského výrobního závodu. Naopak nové Tesly vyrobené v USA jsou v Evropě prodávány jen výjimečně.
Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů, k registracím čínských vozidel v České republice dodává: „Vycházíme z údajů o registracích nových vozidel, které obsahují i informace o zemi výroby. Ale například u motocyklů a čtyřkolek se podíl čínské produkce na českém trhu zvyšuje již řadu let. U bateriových je aktuálně více než třetinový, pokud započítáme i spalovací motory, pak tvoří přes 27 %.“