Potěšení pro každého fanouška aut. Rodinné posádky a krásné historické vozy, z velké části s okřídleným šípem v logu. To je Škoda Classic Tour, která je nedílnou součástí konce léta v Mladé Boleslavi.
Letos se veteránská rally pro zaměstnance Škoda Auto konala už podesáté. V prvním ročníku v roce 2014 od Škoda Muzea odstartovalo 70 vozů, předloni to bylo už 170 a loni se přihlásilo 230 automobilů. Letošní účast byla opět rekordní — na start 130 kilometrů dlouhé trati se postavilo přibližně 260 vozů.
Nechybělo ani několik exponátů mladoboleslavského Škoda Muzea, včetně reprezentativního vozu Škoda Superb 3000 OHV z roku 1939. Účastnit se mohou automobily vyrobené do roku 1993, nejmladší soutěžící tak představují modely Favorit a Forman. Trať setinové rallye, v níž přesnost a pravidelnost hrají důležitější roli než rychlost, zavedla účastníky i do výrobního závodu Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Mimochodem, poměrně nedávno se do České republiky vrátil z Řecka nejzachovalejší Favorit na světě.
Užil jsem si každý z deseti ročníků
Tomáš Matura, mechatronik, který se stará o elektrickou údržbu strojů a zařízení v nářaďovně, se zúčastnil všech deseti ročníků. „Jezdíme s vozem Škoda 110 R z roku 1974. V devadesátých letech jsem jej získal z Německa. Předchozí majitel vedle generální opravy nešetřil na vylepšení auta tuningovými prvky, jako jsou lamináty, převařené blatníky, plastové nárazníky, náporové chlazení nebo střešní okno. Než jsme ho koupili a spolu s otcem půl roku zprovozňovali a vraceli do originální podoby, stál vůz patnáct let bez pohybu,“ popisuje Tomáš Matura příběh svého veterána.
Škoda Felicia i JAWA 21
Kromě něj má v garáži také Felicii z roku 1960 a tři jednostopé krasavce – motocykly JAWA 21 a 23 a ČZ 150 C. „Škoda Classic jezdím od začátku a i když mi dnes chybí otázky a úkoly — což ale na jedné straně chápu, protože nás už jednoduše jezdí příliš mnoho —, oceňuji perfektní organizaci a závod si každý rok užívám. Největší kouzlo pro mne pochopitelně má dodnes první ročník. Přesto je pro mne akce vždycky velkým zážitkem,“ dodává Matura.
Jedno auto nestačí
Konstruktér v oddělení vývoje karoserie a montovaných dílů Martin Kvaizar představuje svého veterána: „Naše soutěžní auto je model 1201 Sedan roku výroby 1957. S nadsázkou říkám, že jde o ministerský vůz — jeho prvním majitelem totiž bylo ministerstvo vnitra. Já jsem ho koupil v roce 2007 a dal mu řádnou péči. Vyvařili jsme karoserii, opravili lak, brzdy i řízení, spodek karoserie a nosný rám jsme pečlivě natřeli a po několikaměsíční práci byl vůz bez problémů pojízdný. Během dalších let bylo potřeba vyměnit celý motor, převodovku a kardan. Běžná údržba, to je pak už jen nikdy nekončící příběh.“
Škoda 1101 Tudor
Kvaizar je potvrzením veteránského fenoménu — nadšenci totiž málokdy skončí s pouhým jedním „kouskem“ v garáži. „I já to tak mám. Aktuálně pracuji na renovaci modelu 1101 Tudor ve čtyřdveřové verzi z roku 1949,“ vypráví. Mladoboleslavský konstruktér se svým Sedanem pravidelně objíždí veteránské jízdy v okolí svého města a v Libereckém kraji, účastní se rovněž srazů vozů Škoda s páteřovým rámem v Hradci Králové. „Před několika lety jsem se se svým vozem účastnil natáčení filmů Dítě číslo 44 nebo třídílné německé série Tannbach — vesnice na dělící čáře. Musím říct, že spolupráce s filmaři byla docela napínavá,“ vzpomíná.
Jaká je vaše nejoblíbenější škodovka z let před rokem 1990? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.