To, že ikonický model Citroën 2CV pojede Dakar s pilotkou Barborou Holickou, nebyla žádná novinářská kachna. K Báře se navíc připojuje zkušená navigátorka Lucie Engová, dcera legendárního Břetislava Engeho.
Termín Dakarské rally se oproti původním plánům posouvá o pár dní dál od přelomu roku. Startovat se bude 5. ledna u města Al-Ula a na cílovou rampu budou auta dojíždět 19. ledna na pobřeží Rudého moře, u města Yanbu. Pro auta kategorie Classic zůstávají stejné bivaky s Dakarem a nově se i historická auta podívají povinně do dun. Pořadatelé také vyslyšeli přání závodníků a tratě jsou zase o něco náročnější. Jak na techniku, tak na navigaci.
Pro kategorii Dakar Classic je výborná navigace stěžejní
Jelikož kategorie Dakar Classic, kde bude Barbora Holická s Kachnou závodit, je především o přesné a správné navigaci, jsou zkušenosti navigátora velmi důležité. „Navigátor musí být připraven na všechno – mokro, zimu, bahno, horko, zapadnutí v písku, potíže, problémy i tzv. "ponorku". Dakar je tedy zkouška nejen techniky a fyzičky, ale i psychiky,“ dodává Bára.
Požadavky soutěže na navigátora jsou velmi tvrdé. Přesto se najdou tací, pro které je tahle výzva příležitost a splněný sen. „Na Legendách v Praze jsem byla prezentovat DUCKAR projekt a přišla mě pozdravit Lucka Engová. S Luckou se známe dlouho, jezdili s tátou Břetislavem na špičce startovního pole historických aut a já většinou zavírala startovní pole těch soudobých aut. Vím, že má k historickým autům blízko a současně je naladěná pro závody, jako já. Když s někým budete v poušti skoro tři týdny, musí to být člověk, se kterým to přežijete a budete stejně naladění, budete se navzájem doplňovat a podporovat a nezabijete se,“ směje se Bára Holická.
Lucie Engová je zkušená liberecká navigátorka, která od roku 2014 závodila po boku svého táty Břetislava Engeho ve Škodě 130 LR. V současnosti naviguje svého bratra Tomáše Engeho v Toyotě GR v mistrovství České republiky v rally. „Báru znám od té doby, co jsem s taťkou začala závodit v MČR v rally. My jezdili historiky, Bára soudobá auta s Citroenem DS3. V roce 2015 začala jezdit s Verčou Římalovou (teď už Krčilovou) a pokaždé když jsem je viděla vystoupit z auta, byly vždy rozesmáté a společnou jízdu si opravdu užívaly. Holky tak byly příjemným zpestřením startovního pole. Tak to má být, my to děláme pro radost svou i diváků.“ vzpomíná Engová.
Barbora Holická je česká závodnice, která první závodní roky měla na sedačce spolujezdců právě ženy. Nejdříve Jindřišku Žákovou a poté zmíněnou Veroniku, dnes již Krčilovou, a tím se do startovního pole české rally penetrovalo víc i ženské zastoupení. „Po Dakaru 2023 jsem zaznamenala Bářin nápad vyrazit s „kachnou“ na Dakar Classic - bláznivý projekt, který má ale smysl a bude bavit diváky i fanoušky. Potom jsme se potkaly na výstavě a tam to začalo. Přišla otázka: Luci, co děláš po Vánocích? A já neváhala – je to přeci jen sen každého závodníka – jet Dakar!“ Směje se Engová, která tímto výzvu pouště přijala.
První česká dámská posádka na Dakar rally
Na Dakar rally 2024 tedy vyrazí první česká dámská posádka. Po Tomášovi Engem na slavnou rally vyráží i jeho sestra Lucie Engová.Společně s pilotkou Bárou Holickou vytvoří historicky první českou dámskou posádku na rally Dakar – bavit diváky a fanoušky budou ve voze jménem DUCKAR - ve voze Citroën 2CV. Aktuálně se intenzivně pracuje na přestavbě vozu Citroën 2CV v dílně Tomáše Nerudy a běží projekt na pomoc s financováním renovace na platformě DONIO.