Dvě třetiny zákazníků se u elektroauta obávají nedostatečné výdrže baterie

Foto: Jan Smékal

Čeho se obávají potencionální zájemci o elektromobil nejvíce? Až 56 % z nich se obává vysoké ceny auta, 39 % nedostatečného dojezdu a 62 % potom výdrže baterie. Průměrný kupující v EU pak počítá s tím, že za elektromobil utratí 725 tisíc korun.


Pořízení automobilu je po bydlení druhou největší investicí a při výběru tak musíme zvažovat nejen pořizovací cenu, ale i provozní náklady. Právě provozní náklady jsou důvodem, proč již 43 % Evropanů reálně uvažuje o koupi elektromobilu. Přesto se ale 56 % zájemců obává vysoké pořizovací ceny, 39 % nedostatečného nájezdu a 35 % problémů s nabíjením. O výdrž baterie se obává 62 % zájemců. Jak si vybrat elektromobil, který bude vyhovovat každému zákazníkovi s ohledem na jeho individuální potřeby?

Většina Čechů na nový elektromobil nedosáhne

Foto: Jan Smékal

Mezinárodní síť autocenter AAA AUTO a Mototechna letos prodala již 472 elektromobilů, což je dvakrát více než vloni za stejné období. „Prodeje čistě elektrických aut potvrzují stále se zvyšující zájem na sekundárním trhu. Z evropských statistik víme, že 43 procent lidí o koupi alespoň uvažuje. Více než polovina z nich se obává vysoké ceny. Průměrný kupující v EU počítá s tím, že za elektromobil utratí 725 tisíc korun, ale do této hranice se vejde jen minimum nových elektroaut. Většina populace na tak vysokou hranici nedosáhne, a proto musí volit ojeté. V Česku je tato hladina ještě mnohem nižší, zhruba 400 tisíc korun,“ komentuje zájem o elektromobily Petr Vaněček, co-CEO skupiny AURES Holdings.

Obavy z nedostatečné výdrže baterie

Foto: Jan Smékal

Kromě vysoké ceny se zákazníci obávají i nedostatečné výdrže baterie, a to v případě ojetin dokonce z 62 procent. Přitom moduly baterie bývají často v záruce do 8 let stáří vozu nebo 160 tisíc najetých kilometrů, pokud splníte základní parametry, jako je každoroční servisní prohlídka. U běžných spalovacích aut jsou záruky daleko kratší. Jak si ale ověřit stav baterie? „U elektromobilů je daleko riskantnější koupě vozu od soukromníka, protože si sami reálný stav nezjistíte. Ani sám prodávající to nemůže vědět přesně. Abychom v AAA AUTO mohli za nabízené elektromobily ručit, musíme každý vůz, který nám zákazník přiveze, detailně testovat. Důležitá jsou pro nás dvě kritéria. Prvním je zdraví baterie neboli State of Health (SoH), které se načítá z řídicí jednotky vozu. Interně máme v AURES Holdings nastaveno, že vykupujeme jen auta s SoH nad 80 %. Druhým kritériem je Aviloo skóre, což je vlastní metodika specializované rakouské společnosti, se kterou spolupracujeme. Zohledňuje historii nabíjení baterie, historii jízd auta, zjišťuje teplotně a napěťově nevyvážené moduly akumulátoru plus spoustu dalších parametrů. V jednotkách minut tak máme u každého vykupovaného vozu certifikát, na jehož základě vidíme, jestli je baterie v pořádku. Když Aviloo odhalí nějakou chybu, nemůžeme auto vykoupit,“ vysvětluje Petr Vaněček. 

Jak si vybrat ten správný elektromobil?

Foto: Jan Smékal

Nejjednodušší je poradit se v autocentru, kde mají odborníky, kteří jsou na prodej těchto aut pravidelně školeni. Kromě ceny a výdrže baterie je rozhodující i to, jaké máme možnosti nabíjení. „Proto každému klientovi nabízíme konzultaci a vše s ním velice podrobně probíráme, aby si nekoupil auto s nevyhovujícími parametry. Při koupi spalovacího auta řeší lidé, jak je staré, kolik má najeto, jaký má motor, jaký výkon, převodovku, typ karoserie… Při koupi elektrovozu ale řeší úplně jiné věci,“ upozorňuje Petr Vaněček.

Když dva dělají totéž, není to totéž...

Jak se mohou dvě stejná auta lišit si ukážeme na příkladu dvou aut v ceně zhruba 400 tisíc korun – Nissan Leaf 40 kWh z roku 2019 a Hyundai Ioniq Electric 28 kWh z roku 2018. Které byste si koupili? Nissan Leaf se zdá jako jasná volba – silnější 40 kWh baterie, o rok novější, vyšší výkon 110 kW, o něco vyšší dojezd km. Jenže pak začnete řešit cestu třeba do Chorvatska a zjistíte, že s Leafem budete cestou nabíjet alespoň čtyři hodiny. Pokud byste si však koupili Hyundai Ioniq, který má papírově horší parametry, dojeli byste o dvě hodiny dřív. Jak je to možné? Parametry, na jaké jsou uživatelé zvyklí v případě spalovacích aut, nejsou ty nejdůležitější. Podstatnější je, jak rychle se auto nabíjí a jaký má reálný dojezd. 

Kde můžu nabíjet elektromobil a jezdit levně?

Foto: Jan Smékal

Dobíjení je jedním ze zásadních kritérií při výběru elektromobilu. Pokud máte doma fotovoltaickou elektrárnu, tak patříte mezi ty, kteří by měli zvážit pořízení si elektromobilu jako první auto do rodiny. Například dobře vybavená Tesla se dá koupit za stejné peníze jako naftový vůz stejné třídy. V českých podmínkách máme sedm až osm měsíců, kdy můžeme díky sluneční energii jezdit zdarma. Navíc přebytečnou energii můžete ukládat do trakčního akumulátoru elektromobilu, a získáte tím i výhodné úložiště pro přebytky.

Kilometr za méně než korunu? Ano, jde to...

Pokud doma fotovoltaiku nemáte, pak nabíjejte v noci. Díky vlastnictví elektromobilu můžete dostat dvoutarifní sazbu a tím pádem celou noc nabíjet elektromobil z takzvaného nočního proudu. Průměrná cena za elektrickou energii včetně distribučních poplatků v ČR je přibližně 4,40 Kč. Pokud budeme počítat modelovou spotřebu 15 kWh/100 km, znamená to náklad asi 66 haléřů na ujetý kilometr.

Jezdit se dá i zadarmo

Nejlepší variantou je, pokud máte možnost nabíjet během vaší pracovní doby. Jednak můžete využívat fotovoltaickou energii, ať už z FTV vašeho zaměstnavatele nebo ze sítě, a za 8,5 hodiny vaší pracovní doby se nabije jakékoliv auto. Navíc někteří zaměstnavatelé nechávají dobíjení jako benefit, nebo to mají v rámci zelené politiky firmy, nebo vás nechají nabíjet za stejnou cenu, jakou máte doma. Takže pořád jezdíte nejlevněji, jak to jde. 

Čím rychleji, tím dráže

Další možností je veřejná dobíjecí síť. „V ČR máme jeden z nejlepších poměrů počtu nabíjecích bodů vůči počtu rezervovaných elektromobilů. Jsme na tom dokonce lépe než v Norsku, a to díky menšímu množství BEV v provozu,“ upozorňuje Petr Vaněček. Nejlevnější je pomalejší střídavé AC nabíjení. V Česku máme 2 200 nabíjecích bodů a stále přibývají další. Průměrná cena takového nabíjení se pohybuje mezi 5,90 až 8 Kč za kWh elektrické energie. Svůj elektromobil zde nabijete zpravidla přes noc, ale musíte si dát pozor na časový limit většiny provozovatelů. Další variantou je rychlejší DC nabíjení, které najdete na 1 800 místech v České republice. Toto nabíjení je specifické tím, že nejrychleji probíhá od 0 do zhruba 80 % kapacity baterie, další nabíjení není energeticky ani ekonomicky výhodné. Cena stejnosměrného nabíjení se pohybuje mezi 6,90 až 13 Kč za kWh a auto nabijete za zhruba 20 až 60 minut. Nejrychlejším typem nabíjení je pak UFC (ultra fast charger), který má v ČR 140 nabíjecích bodů, většinou u dálnic. Toto nabíjení je cenově nejnáročnější a pohybuje se od 10 do 18 Kč za kWh, v některých extrémních případech i 21 Kč za kWh. Auto tady plně nabijete většinou za 35 až 45 minut. Také zde se po uplynutí této doby z hlediska poplatků nevyplatí nabíjet déle.

Life24.cz je magazínový web zabývající se nejen aktualitami z domova i ze světa, ale také komentováním aktuálního politického dění nejen na české scéně. Najdete zde tedy především zajímavé rozhovory, recenze produktů, informace o cestování, nebo také například informace o domácích mazlíčcích. Zkrátka vše co vás zajímá.

Podívejte se i na naše další weby:

www.testyojetin.cz

www.cestyavylety.cz

www.cartrax.cz

 

 

 


Life24.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@cartrax.cz

 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.life24.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 Life24.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.