Cena elektromobilu je v současné době pro většinu Čechů klíčovým parametrem při úvahách nad jeho nákupem. Cenu by si představovali kolem 300 tisíc korun. Nesmysl? Zatím možná ano. V Číně se takové vozy ale běžně prodávají.
Češi mají k elektromobilům zatím spíše negativní přístup. V drtivé většině to plyne z jejich neznalosti, protože s elektromobilem nemají mnohdy vůbec žádnou vlastní zkušenost. Názor na elektromobily a elektromobilitu jako takovou si proto často utvářejí pouze na základě titulků různých článků a také podle toho, co „řekl Franta v hospodě“. V internetových diskuzích pod články na téma elektromobility se potom objevují různé názory na to, jak by měl ideální elektromobil vypadat.
Cena elektromobilu jako klíčový faktor
V první řadě se Čechům nelíbí ceny elektromobilů. Tu si však aktuálně mohou živnostníci i firmy snížit až o 200 tisíc korun s využitím státní dotace. Nejlevnější elektromobil na českém trhu, Dacia Spring, která stojí ve verzi Extreme 576.400,-Kč, se tak může dostat na skvělou cenu 376.400,-Kč. Pro rodinné využití a každodenní cestování i na delší trasy se pak může hodit například Volvo EX30, které začíná na ceně 869.000,- Kč, po čerpání dotace tedy 669.000,- Kč. Volvo EX30 má dojezd až 476 kilometrů a ve své vrcholné variantě dokáže zrychlit z nuly na 100 za necelé 4 sekundy.
Jsou elektromobily v Česku uměle drahé?
Ani taková cena však pro mnoho diskutujících Čechů není akceptovatelná a v diskuzích argumentují tím, že například v Číně jsou vozy o polovinu levnější. I podle propagátora elektromobility Jana Staňka, který má na YouTube kanál „Electro Dad“, je cena zdaleka nejzásadnější faktor, který má vliv na penetraci elektromobilů na českém trhu: „V Česku jsou elektromobily uměle drahé“, říká a přidává další úvahu: „Myslím si, že některé automobilky dělají vše pro to, aby dotace na elektromobily v Česku nebyly,“ řekl v rozhovoru v podcastu 30 Minut Lajfu
Česko versus Čína
A jak je to s cenou elektromobilů na čínském trhu? Ano, jsou tam skutečně o mnoho levnější. Je to dáno především tím, že na čínském trhu existují desítky automobilek, které na trh chrlí svoje produkty. Konkurence je ohromná a cenová válka tak zuří na všech frontách. Například model MG4, který se v Česku prodává za ceny od 779.000,- Kč, se v Číně prodává za cenu 23.500 USD, tedy cca 550.000,- Kč. To už by pro mnoho Čechů bylo jistě přijatelnější.
Češi zatím nechtějí za elektromobil utratit více než 300 tisíc
Akceptovatelná cena elektromobilu pro diskutující Čechy však osciluje kolem částky 300 tisíc korun. Za tuhle cenu lze na českém trhu pořídit pouze zmíněnou dotovanou Dacii Spring, nicméně v Číně se za tuhle cenu prodávají desítky modelů. Například Wuling Hongguang Mini EV se prodává za ceny od cca 4.500 USD, Great Wall Ora R1 za ceny od cca 12.000,- USD a třeba BYD e2 za ceny od cca 17.000,- USD.
Změna v roce 2026?
Podle Jana Staňka se ceny elektromobilů začnou snižovat někdy kolem roku 2026 a údajně za 10 let by auta na baterky měla být ve všech kategoriích levnější, než auta se spalovacím motorem. Uvidíme tedy, zda příznivější ceny Čechy přesvědčí o tom, že elektromobil je dobrá volba.