Citroen 2CV měl být podle původního zadání levný lidový vůz, který převeze 4 farmáře v dřevácích na trh, aniž by se jim vysypala vejce z ošatky. Dnes ho řídí dvě mladé Češky, co s ním chtějí pokořit legendární Dakar.
Ikonickou „Kachnu“ znají snad všichni, kdo se někdy alespoň trochu zajímali o auta. Minimálně z filmu o četníkovi ze Saint Tropez, kde s ním rozdivočelá jeptiška prováděla neuvěřitelné kousky. Přitom model 2CV měl být levný lidový vůz, který si bude moci dovolit každý tehdejší farmář.
Z levného vozu legendou
Zní to možná jako legenda, ale i v odborných pramenech se uvádí, že původním požadavkem na auto bylo to, aby převezlo 4 venkovany v dřevácích se slamáky na hlavě a pytel brambor přes zorané pole na trh rychlostí 60 km/h aniž by se rozbilo jen jedno jediné vejce v ošatce. Jestli probíhaly nějaké reálné testy s vejci není známo, pravdou však zůstává, že sériově vyráběný Citroën 2CV byl veřejně představen na pařížském autosalónu již v roce 1948.
Vyráběl se až do roku 1990
O auto byl takový zájem, že zájemci na něj museli čekat až dva roky. A dostalo se i na zahraniční zákazníky. Už v roce 1952 se vozy vyvážely do Nizozemska a následně i do dalších zemí. Zájem byl tak velký, že do roku 1968 se prodalo 2,5 miliónu kusů. Oficiálně bylo vyrobeno přes 5 milionů kusů, přičemž výroba byla ukončena až v roce 1990.
S "Kachnou" na Dakar
I přes ohromný počet vyrobených kusů se z auta stala veteránská ikona. Pochopitelně spíše z těch starších ročníků výroby. Auto oslovilo i velké množství dobrodruhů, kteří s ním podnikli různé dobrodružné cesty. Ať již po Africe, Jižní Americe nebo i Evropě. Jedním z takových novodobých dobrodruhů je i Bára Holická, která si 45 let starou „Kachnu“ vybrala jako auto, se kterým vyrazí na Dakar, nejtěžší soutěž světa.
Pop-art na kolech
Auto společně se specialistou Tomášem Nerudou připravili tak, že se okamžitě stali hitem letošního ročníku. Kachna totiž nejen stále jede, ale je i neskutečně fotogenická, o což se postaral pop-artový umělec Josef Rataj. Technické změny spočívaly především v úpravách podvozku, kde jsou nyní zdvojené tlumiče, a také ve zvýšení výkonu na necelých 40 koní. Na první pohled žalostně málo, ale holky stále jedou.
Budou první?
A co je cílem? Jak řekla Bára v podcastu 30 Minut Lajfu důležité je hlavně to, aby byla sranda a bavilo to lidi. Navíc, když dojedou do cíle, budou úplně první posádkou, která s „Kachnou“ tuhle rallye dokončí, Tak držíme palce!