Kontroverzní směrovky u nové Tesly jsou nově bez tradiční páčky na volantu. To způsobí, že automobilka přijde o své téměř dokonalé hodnocení bezpečnosti v Evropě.
Během posledních několika let si Tesla vytvořila působivou sbírku nejlepších bezpečnostních hodnocení od bezpečnostních organizací po celém světě. Model Y například uspěl v testu bezpečnosti u NHTSA a získal nejvyšší možné hodnocení bezpečnosti IIHS. Elektromobil získal také nejvyšší hodnocení bezpečnosti od Euro NCAP a australského ANCAP. Nyní však organizace Euro NCAP varovala společnost Tesla, že jí hrozí, že kvůli směrovým světlům již nejvyšší bezpečnostní skóre nezíská.
Tesla jako inovátor
Počínaje modernizací Modelů S a X v roce 2021 a nyní v novém Modelu 3 se Tesla zbavila páčky řízení, které se tradičně používají pro směrovky.
Místo toho Tesla nyní používá k aktivaci směrových světel dotyková tlačítka na volantu. Tento krok je však velice kontroverzní. Někteří jej považují za přirozený vývoj společnosti Tesla, která se již dlouho odklání od analogových vstupů a tlačítek. Jiní v něm vidí, že Tesla jde tímto směrem (ve snaze ušetřit náklady při výrobě) příliš daleko.
Organizace Euro NCAP oznámila, že plánuje trestat "nadměrné používání dotykových obrazovek" uvnitř vozidel. Agentura uvedla, že pro získání pětihvězdičkového hodnocení budou muset mít vozy "fyzické ovládací prvky" pro "ukazatele směru, výstražná světla, stěrače, klakson a SOS funkce". Což je pro Teslu problém, protože ta nemá páčku ani na ovládání stěračů.
Vyjádření od NCAP
Matthew Avery, ředitel strategického rozvoje Euro NCAP, se vyjádřil k novým pokynům následovně: "Nadměrné používání dotykových displejů je problémem celého odvětví, kdy téměř všichni výrobci vozidel přesouvají klíčové ovládací prvky na centrální dotykové displeje, což nutí řidiče odpoutat zrak od vozovky a zvyšuje riziko nehod."
Organizace Euro NCAP nemůže přímo zakázat konkrétní prvky automobilů, ale jako hlavní evropský orgán pro hodnocení bezpečnosti automobilů nemůže tento nový trend podporovat.