Škoda Superb třetí generace vyjela v roce 2015 a dodnes je to nesmírně krásný vůz. Zasloužil se o to nadčasový design, díky kterému působí třetí Superb i dnes svěže. Pod třetí generaci se podepsal tehdejší šéfdesignér Škoda Auto Jozef Kabaň.
Pod třetí generaci se nesmazatelně podepsal tehdejší šéfdesignér Škoda Auto Jozef Kabaň, který jí vtiskl svůj rukopis v podobě krystalického designu. Podobu auta naznačila v roce 2014 studie Vision C, která ukázala, že Superb bude auto s výrazným charakterem: plastičtější, ostře řezané a s novým důrazem na detaily, tak, jak se na vlajkovou loď značky sluší a patří. „Vznik třetí generace modelu Superb mám s Jozefem Kabaněm jasně spjatý, byla to pochopitelně náročná, ale nečekaně zábavná práce. A to se podle mě pozitivně na autě projevuje dodnes, výsledek pořád působí skvěle,“ vzpomíná Kateřina Vránová, vedoucí oddělení Color & Trim, které pracuje s materiály a barvami vozů.
Že šlo o náročný úkol, potvrzuje i Jiří Hadaščok, dnes koordinátor exteriérového designu automobilky. „V procesu vývoje designu vzniklo více modelů, než je obvyklé, pět nebo šest designérů pracovalo s celkem čtyřmi hliněnými modely. Jozef Kabaň chtěl docílit toho, aby to auto bylo doslova vybroušené do detailů,“ říká Hadaščok.
Důraz na detaily
A že těch detailů je. Hadaščok například připomíná kapotu, jejíž spára navazuje na typickou škodováckou tornado linii na boku vozu. Namísto toho, aby tak spára působila rušivě, naopak hezky „kreslí“ tvary auta. „Tohle byl i technický oříšek, musí se použít speciální pant a na limity narážela kapota i z hlediska možností lisování, obzvlášť, když tu byly ještě tak ostré hrany,“ popisuje Hadaščok. Důraz na detail pak potvrzují třeba i propracované ráfky kol, které mohli zákazníci pro Superb třetí generace volit. „Díky nim má auto na silnici nádherný postoj,“ hodnotí Hadaščok.
Duší celého krystalického designu třetí generace modelu Superb jsou ovšem světla. Na jejich vzhledu pracoval specialista na světlomety Petr Nevřela. „Ve všech ohledech nám šlo o precizní design. Opět nám v tom pomohla LED technologie, ale i tak jsme museli tlačit na dodavatele, aby splnili naše požadavky. Třeba v zadních světlech mají C signatury na svých koncích jen 2,5 milimetru, taková preciznost byla velkou výzvou,“ popisuje Nevřela jeden z drobných, ale důležitých detailů. Ve světlometech je pouze čtyřmilimetrové zakončení denního svícení u masky, to je dodnes unikátní rozměr světlovodiče.
Škoda Superb třetí generace
Celý výsledek pak stojí za to. „Na autech typicky nejvíce stárnou světlomety, kola a pak interiér, především z hlediska ovládacích prvků a infotainmentu. Třetí Superb by vlastně v těchto oblastech mohl dostat jen mírnou modernizaci a mohl by pokračovat klidně dalších 8 let. Je to auto, na které se dodnes moc rád dívám i jen tak na ulici,“ hodnotí vůz dnešní optikou Peter Olah, vedoucí designu interiéru Škoda Auto. Právě v interiéru se věk třetí generace Superbu projevuje asi nejvýrazněji. „Už v počátku vývoje jsme se chtěli vydat více cestou odlehčených displejů na horní hraně přístrojové desky, ale limitovala nás tehdy dostupná technika, to byla pro nás z hlediska vzhledu asi největší výzva,“ vysvětluje Peter Olah.
Jinak ale není podle designérů Škoda Auto uvnitř vlastně „co řešit“. „Moc se povedl koncept materiálů, vzadu se vizuálně povedlo interiér vyčistit, a když tu sedíte, máte skutečně pocit luxusu,“ hodnotí vnitřek auta Olah. „Je prostorný, vzhled je maximálně čistý, vše je ergonomicky skvěle navrženo. Použité materiály a barvy skvěle dokreslují jednotlivé nabízené výbavové varianty,“ dodává k interiéru Vránová. Místa tu je opravdu na rozdávání, Superb třetí generace má jak ve variantě liftback, tak combi i obří zavazadlový prostor.
Pocit plastičnosti se přitom designéři snažili navodit i v designu interiéru. „Naším cílem bylo dosáhnout toho, aby přístrojová deska působila štíhlým, elegantním a nadčasovým dojmem. Toho jsme docílili výrazným vrstvením jejích jednotlivých částí, kde horní část je posunuta více k čelnímu sklu, zatímco ta střední zase hodně k pasažérům,“ vysvětluje Miroslav Jaskmanicki, který na návrhu interiéru pracoval. Podle něj kvalitu interiéru v očích uživatelů pozvedlo intenzivní využití měkčených materiálů v oblastech, kterých se zákazník dennodenně dotýká.
Auto pro každý den
Stejně jako předchozí generace je i třetí Škoda Superb auto se širokými možnostmi využití. Je nadčasové a krásné, designéři se shodují, že z tohoto hlediska mu nejvíce sluší odstíny šedé barvy jako Business Grey nebo Steel Grey. Ale Superb může být i hodně výrazný, díky ostrým linkám a celkově sice elegantnímu, ale přitom také dost dynamickému pojetí, mu sluší i nezvyklý a hodně speciální lak Dragon Skin.
Univerzálnosti přispívá i to, že kromě luxusního provedení Laurin & Klement je třetí Superb k dispozici i jako dobrodružnější Scout, nebo sportovně pojatý SportLine. Po stránce technické pak potěší možnost vybrat si kromě tradičních verzí s benzínovým nebo naftovým motorem i plug-in hybrid, který se v nabídce objevil s faceliftem v roce 2019.
„Superb třetí generace je auto, které je dodnes na silnici vidět, má určitý status. Je to krásné a dynamické auto, se kterým je radost jezdit, vzbuzuje pozitivní emoce,“ hodnotí Jiří Hadaščok. „Má zdravé sebevědomí, je skutečně nadčasové. Lehce vás překvapí, jak dlouho s ním jezdíte a přitom jeho design vnímáte stále svěží,“ přidává s úsměvem Petr Nevřela.
Jak se vám líbí třetí generace modelu Škoda Superb? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbí, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.