Dá se jezdit levně a v levném autě? Samozřejmě, že dá. Při nákupu ojetého automobilu je spotřeba paliva jedním z nejdůležitějších faktorů. V porovnání s cenami před rokem ale nejvíce prodělají majitelé dieselů, protože nafta je dražší o celých 40 %.
Úsporný vůz nejenže méně poškozuje životní prostředí, ale pro většinu řidičů znamená především více korun v peněžence. Skupina AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO, připravila žebříček nejúspornějších a zároveň nejlevnějších vozů s klasickými spalovacími motory nabízených k prodeji na sekundárním trhu. V porovnání s cenami před rokem totiž nejvíce prodělají majitelé dieselů, protože nafta je dražší o celých 40 % zatímco benzín 95 při současných cenách zdražil meziročně o 15 %.
V září bylo doposud inzerováno na 64 tisíc ojetých vozů. Meziměsíčně je tedy zatím nabídka konstantní stejně jako střední hodnota ceny, která se drží na 190 000 korun. „Stabilizace ceny i nabídky na českém trhu ojetin je velice pozitivním trendem a po více než dvou letech je to i útěcha pro všechny, kteří si v dnešní době zdražovaní paliv a energií chtějí pořídit lepší vůz,“ uvádí Luboš Vorlík, výkonný ředitel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice ze skupiny AURES Holdings, a doplňuje: „Zatímco poslední dva roky bylo pro zákazníky důležité, jak velký prostor automobil nabízí, nyní zohledňují i provozní náklady. Pokud si řidič vybere automobil, se spotřebou jen tři litry na sto kilometrů, utratí za pohonné hmoty při 15 tisících najetých kilometrech za rok a aktuálních cenách paliva zhruba 18 000 korun, tedy ušetří více než 16 000 korun, pokud by jezdil s průměrným vozem střední třídy.“
Ze zkušeností odborníků z AURES Holdings vyplývá, že nejúspornějším modelem na trhu s ojetými vozy je Peugeot 308 1.6 BlueHDI 88 kW z let 2014 až 2018, který spotřebuje pouze 3,1 l/100 km. Takovýto model se dá aktuálně pořídit za mediánovou cenu 260 000 korun s nájezdem do 130 tisíc kilometrů. Hned za ním je Škoda Octavia Combi 1,6 TDI 81 kW Greenline vyrobená v letech 2014 až 2016 se spotřebou 3,2 l/100 km, jejíž mediánová cena je aktuálně 293 000 korun. Pokud člověk hledá úsporné a zároveň levné auto, se kterým toho tolik za rok nenajede, může pro něho být zajímavou koupí Smart Fortwo CDI 33 kW z let 2007 až 2009 se spotřebou 3,3 l/100 km, jehož střední hodnota ceny je pod hranicí sto tisíc korun a kilometrový nájezd je stále na velmi slušné hranici 130 tisíc kilometrů.
TOP 10 nejlevnějších a nejúspornějších vozů nabízených na sekundárním trhu v České republice:
|
Spotřeba (l / 100 km) |
Střední hodnota ceny |
Najeté kilometry (medián) |
Peugeot 308 1.6 BlueHDI 88 kW |
3,1 |
260 000 Kč |
129 449 km |
Škoda Octavia 1.6 TDI 81 kW Greenline |
3,2 |
293 000 Kč |
176 482 km |
Renault Clio 1.5 dCi 55 i 65 kW |
3,3 |
210 500 Kč |
71 281 km |
Smart Fortwo CDI 33 kW |
3,3 |
99 552 Kč |
130 894 km |
Škoda Fabia 1.2 TDI 55 kW |
3,4 |
120 000 Kč |
136 500 km |
Škoda Fabia kombi 1.4 TDI 66 kW |
3,4 |
181 000 Kč |
129 800 km |
Volkswagen Polo 1.4 TDI |
3,4 |
209 500 Kč |
87 697 km |
Hyundai i20 1.1 CRDi |
3,4 |
198 000 Kč |
60 425 km |
Volkswagen Golf 1.6 TDI 81 |
3,4 |
300 000 Kč |
113 174 km |
Citroen C4 Cactus 1.6 BlueHDI i e-HDI |
3,5 |
282 500 Kč |
170 716 km |
Žebříček nejúspornějších ojetých automobilů skupina AURES Holdings vytvořila na základě analýzy údajů o dosavadních nabídkách ojetých vozů v komisích, na webových stránkách a v autobazarech na celém českém trhu v září 2022. Nezohledňuje však hybridní vozidla a elektromobily, jejichž ceny se výrazně odchyluje od mediánu cen ojetých vozů se spalovacími motory.
Jaký vůz byste zvolili vy? Napište nám do diskuze.