Norsko se svým členitým terénem, dlouhými dojezdovými vzdálenostmi a krutými zimami se nemusí zdát jako ideální místo pro zahájení elektromobilní revoluce. Opak je však pravdou.
V roce 2022 tvořily v Norsku elektromobily 79 % prodaných nových osobních vozidel (87 %, pokud započítáme i plug-in hybridy). To znamená, že podíl elektromobilů na obyvatele je více než dvojnásobný oproti druhému Islandu. Jak se tedy Norsko stalo zemí elektrických vozidel?
Pobídky pro elektromobily
Norsko se při své transformaci zaměřilo na finanční atraktivitu a výhodnost vlastnictví elektromobilů. V roce 1990 země zrušila dovozní daně na vozidla s nulovými emisemi. Poté jim snížila a osvobodila je od dalších daní, které platí automobily znečišťující životní prostředí, a přidala výhody, jako jsou nižší silniční poplatky, bezplatné přejezdy trajektem, přístup k autobusovým pruhům a bezplatné veřejné parkování. Vláda dokonce nabídla dotace bytovým družstvům, která zakoupí a nainstalují dobíjecí stanice, a poté se zasadila o to, aby dobíjecí stanice byly snadno dostupné.
V roce 2008 byl v Oslu spuštěn první městský systém nabíjení elektromobilů na světě a do roku 2015 bylo v celé zemi 10 000 nabíjecích stanic. Pro usnadnění jízdy na delší vzdálenosti si Norsko stanovilo cíl, aby na hlavních silnicích byla každých 50 kilometrů alespoň jedna rychlonabíjecí stanice. V současné době má Norsko více než 25 000 nabíjecích míst.
Elektrická síť na vysoké úrovni
Norská elektrická síť již byla v průběhu let dobře vybavena na to, aby zvládla potřeby země, které se týkají především elektrického vytápění. Země však investuje do modernizace své sítě také tím, že vylepšuje transformátory a kabely a přidává inteligentní řídicí systémy. Norsko také podporuje obyvatele v instalaci zdrojů, jako jsou baterie a solární panely.
Není elektromobilům zima?
Dokonce i v nejsevernějším norském arktickém regionu Finnmark, kde teplota může být až mínus 40 stupňů Celsia, tvořily v loňském roce elektromobily 54 % registrací nových vozů, což naznačuje, že nízké teploty nejsou pro elektromobily nepřekonatelným problémem. Testy Norské automobilové federace zjistily, že elektromobily mají v zimním počasí průměrnou ztrátu dojezdu asi 20 %. Od tohoto testu v roce 2020 je stále více modelů vybaveno tepelnými čerpadly, která směrují teplý vzduch do kabiny – tato modernizace zabraňuje 10-15% ztrátě dojezdu.
Jste příznivcem elektromobility, nebo si myslíte, že spalovací motory nic nepřekoná? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.