Všichni to znáte. Přijde zima, ráno spěcháte, ale auto je pod sněhem či ledem. Ranní námraza je nejen otravná, ale navíc může být pěkně nebezpečná. Na co byste neměli zapomenout?
Jízda s nedostatečně očištěným sklem je opravdu velmi nebezpečná. „Snížení výhledu z vozu výrazně zvyšuje riziko srážky. Nejvíc ohrožení jsou chodci, protože světla mohou být vidět i přes námrazu, ale silueta chodce nebo neosvětleného cyklisty se přes ledovou clonu ztratí určitě,“ varuje Robert Šťastný z Výzkumu dopravní bezpečnosti ŠKODA Auto.
Průzor jak v tanku nestačí
Upozorňuje, že řidiči, kteří si očistí jen úzký průzor na své straně, riskují přehlédnutí chodce, který například vkročí na přechod z pravé strany, zejména pokud vychází zpoza řady zaparkovaných vozů. Policie na celém světě zaznamenává tragické a často jen těžko uvěřitelné případy, kdy řidiči nezbavili skla svého vozu námrazy nebo sněhu a za jízdy způsobili velmi vážnou, nebo dokonce fatální nehodu. V mnoha zemích je jízda s neočištěnými skly pokutována. „Určitě to nepodceňujte, pět minut péče o skla může zachránit lidský život,“ říká Robert Šťastný.
Nejrychlejší cesta k výhledu
Co udělat, když přijdete k autu uvězněnému pod vrstvou ledu a chcete co nejrychleji odjet? „V případě ranního startu se silnou vrstvou námrazy na čelním okně aktivujte tlačítko funkce MAX defrost, která je určena k rychlému odmlžení a odmrazení čelního skla,“ radí Jan Hrnčíř, který je ve ŠKODA Auto odpovědný za vývoj klimatizací. Systém si sám zvolí teplotu, množství vzduchu a nastaví proudění vzduchu na čelní okno. Pokud používáte klimatizaci a topení v automatickém režimu AUTO, systém je na základě znalosti okolní teploty a dalších parametrů schopen samostatně zasáhnout a odmlžit čelní sklo, respektive zabránit dalšímu zamlžení.
Vyhřívané přední sklo se vyplatí
Napůl vyhráno mají majitelé vozů s vyhřívaným sklem, které si lze u automobilů ŠKODA objednat. „Kdo má vyhřívání nastavené v automatické předvolbě, bude mít sklo rozmrazené v řádu několika minut a zcela bez práce,“ vysvětluje Jan Hrnčíř s tím, že pokud je automatická předvolba vypnutá, lze ji aktivovat manuálně v menu klimatizace. Podle Milana Sluky z oddělení Montovaných dílů a aeroakustických simulací ve ŠKODA Auto jsou současným trendem čelní skla, u nichž byly okem viditelné vyhřívací drátky nahrazeny celoplošnou tenkou průhlednou kovovou vrstvou. Zatímco v zimě hřeje, v létě předchází přehřívání interiéru, protože odráží infračervené záření ze slunce.
Nebezpečná námraza – odkud se bere?
Jak vlastně námraza vzniká a co to je? Námraza je atmosférický jev, který se projevuje vznikem ledových krystalů na povrchu předmětů včetně automobilů a jejich skel. Dochází k ní mrznutím kapének vzdušné vlhkosti při styku s předměty o teplotě pod bodem mrazu. Za nízkých teplot mohou skla omrznout i během dnů nebo nocí bez mlhy, a to v případě, kdy se na nich srazí vzdušná vlhkost.
Zatopeno předem a na dálku
Nejvyšší míru pohodlí v podobě nezávislého vytápění a ventilace, které auto dokážou vytopit a odmrazit ještě před tím, než k němu přijdete, nabízí výbava nové generace modelů Octavia, Superb, a Enyaq iV. Systémy společnosti ŠKODA Auto je možné obsluhovat pomocí dálkového ovládání a ke komfortu mimořádně přispívá i to, že prostřednictvím infotainmentu se dají naprogramovat časy zapnutí a vypnutí topení i jeho automatické spuštění. Není pak třeba odstraňovat ze skel námrazu, což šetří čas i námahu. Výhodou moderních nezávislých topení je skutečnost, že v období zimy zajišťují výhled z vozu a tepelnou pohodu cestujících. Díky prohřátému motoru se po nastartování kromě toho snižuje jeho opotřebení, spotřeba paliva a emise. Pokud je pak vůz vybaven manuální klimatizací nebo používáte-li manuální režim, dosáhnete nejrychlejšího odmrazení čelního skla při nastavení klimatizace tak, že teplotu nastavíte na nejvyšší hodnotu „HI“, ventilátor na maximální stupeň a distribuci vzduchu na čelní sklo.
Ometat se vyplatí
Námraza na skle ale není jediná zimní obtíž, která se může řidičům těžce nevyplatit. A to doslova. Auto zasypané prašanem nebo s přimrzlou vrstvou sněhu ohrožuje při jízdě nejen řidiče a další spolujezdce, ale také vozidla za vámi. Ve většině zemí je navíc povinnost řidičů očistit vozidlo před jízdou běžnou součástí silničního zákona a za její nedodržení hrozí pokuty (v Německu například 80 eur, na Slovensku 60 eur a v České republice až 2.500 Kč), ale i ztráta řidičáku.