Škoda Felicia je jedním z ikonických vozů automobilky. Dokonce taková, že posloužila jako inspirace pro vznik moderní vize tohoto kabrioletu. Že by se ale tohle nádherné auto dostalo do výroby, je velmi nepravděpodobné.
Venku je už sice chladno, ale slunce naznačuje, že čas užít si krásný kabriolet může přijít doslova kdykoli. Ano, někdy je potřeba s trochou sebezapření překonat nepřízeň živlů, ale i v tom krása kabrioletů tkví. Propojení řidiče, auta a jejich okolí je dokonalé. A právě o co nejtěsnější propojení těchto tří elementů se ve své studii novodobé verze kabrioletu ŠKODA Felicia snaží francouzský designér Martin Leprince ze ŠKODA Design.
Miluje materiály v interiéru
Když Martin ve ŠKODA Muzeu usedá do nádherného tyrkysového exempláře původního modelu Felicia, kochá se především detaily, osahává si různé prvky historického vozu. „Rád se dotýkám materiálu,“ přiznává se. To z něj dělá ideálního designéra interiérů, což je pozice, kde dnes ve ŠKODA Auto působí. Jeho zapálení pro interiéry je na jeho studii opravdu vidět. Kabriolet Felicia si vybral právě kvůli interiéru.
Interiér kabrioletu je důležitý
„Zvolit si kabriolet bylo pro mě důležité, protože u takového auta vidíte exteriér i interiér zároveň. Lidé si sice auta kupují kvůli exteriéru, ale pak většinu času vidí jeho vnitřek, u kabrioletu je obojí krásně propojené,“ říká Martin. Z hlediska propojení tu sáhl k neobvyklému a na první pohled možná trochu nepraktickému detailu: je jím „plovoucí“ čelní sklo, které se vznáší v prostoru pár centimetrů nad karoserií a je zahnuté i dovnitř do interiéru, kde tvoří přístrojový štít i displej infotainmentu. Mezi vnějškem a vnitřkem vozu díky tomuto prvku neexistují hranice. K propojení obou světů v jeden přispívá i čalounění, které přechází až k panelům karoserie.
říkám mu Bohe Vita
„To auto nazývám Bohe Vita, protože ve mně evokuje bohémský život, jakousi českou variaci na dolce vita,“ vypráví Martin. U originálu se inspiroval především jeho elegantními liniemi a proporcemi. Kabina pro cestující je umístěna mezi koly tak, jako tomu bylo u originálu, odpovídá i dlouhý zadní převis a délka kapoty. Jeho FELICIA ale není jen prostá retro studie. „Snažil jsem se použít aktuální čistý designový jazyk značky ŠKODA a udělat modernější a jedinečnější interpretaci tehdejšího modelu,“ říká Martin.
Ikonické ploutve
Coby odkaz na krásný kabriolet pak využil to, co nazývá „silnými prvky“. Patří k nim originálně provedené „ploutve“ na zádi, které z velké části tvoří zadní světlomety. Odkazem na historii je i plastické logo automobilky, které jako by tvořilo celý sloupek řízení – je to zároveň i určitý odkaz na Martinovo oblíbené sochařství.
První vize je důležitá
Při práci na studii začínal malými skicami. „V malém měřítku je možné si rychle udělat představu o základních proporcích, neztrácíte čas s detaily, jde především o hlavní linky, které vozu dodávají identitu,“ popisuje svůj styl práce. Po sérii drobných skic na papíře přechází ke kreslení na tabletu. „Když máte základní linky, můžete začít s detaily. Ale první silná vize je nesmírně důležitá,“ vysvětluje Martin Leprince. První skici mu zabraly půl dne, další čtyři pak ladil ostatní detaily.
Zahnuté a plovoucí sklo
Přiznává, že třeba myšlenka s oním zahnutým a plovoucím sklem mu dala hodně zabrat. „Studoval jsem skleněné sochy a na jejich fotografiích a obrazech jsem vymýšlel, jak nakreslit 3D skleněný objekt tak, aby byl celek pochopitelný a vypadal realisticky. To mi zabralo hezkých pár dnů práce,“ přibližuje autor.
V designu musíte naslouchat
Při konzultaci své studie se šéfy oddělení designu se pak snažil držet se své původní vize. „V designu platí, že musíte naslouchat, pochopit vizi ostatních, ale zároveň si ponechat tu svou vlastní,“ tvrdí Martin. U jeho osobité moderní vize kabrioletu ŠKODA Felicia se mu to zajisté podařilo na výbornou.
Líbila by se vám historická Felicia kabriolet v současném designu? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.