Honda Civic, ačkoliv je českým autem roku 2023, na českých silnicích k vidění moc není. Přitom je to auto, které má rozhodně co nabídnout. A není to jen dobrá cena a nízká spotřeba.
Pamětníci si možná vzpomenou na seriál Nemocnice na kraji města, kde doktor Blažej jezdil Hondou Civic první generace. Oslňoval s ní své kolegy a zdravotní sestřičky do doby, než ji při honičce s Jaromírem Hanzlíkem naboural. Honda Civic se v té době stala přes noc miláčkem snad všech českých řidičů. Každý ji chtěl, ale nikdo na ni neměl. A to i přes skutečnost, že Honda při představení Civicu v roce 1972 popisovala auto jako „vůz pro lidi z celého světa“. Tenkrát se to sice obyvatel Československa moc netýkalo, jenže dnes je úplně jiná situace a Hondu Civic si lze pořídit již v její 11. generaci.
Honda Civic je na trhu 50 let
Honda staví na více než 50leté tradici, s více než 27,5 miliony prodaných kusů ve 170 zemích. Poslední, tedy jedenáctá generace modelu Civic, představuje moderní pojetí charakteristického tvaru tohoto modelu. Odráží nerušivý, elegantní design, kterým se vyznačují modely Honda nedávno uvedené na evropský trh. A jednoho takového elegána jsme měli v týdenním testu.
Test Honda Civic 2,0 i-MMD Hybrid Elegance
Foto: Jan Smékal
Do redakční garáže nám totiž „přistál“ model Honda Civic 2,0 i-MMD Hybrid ve výbavové verzi Elegance. Bílá barva autu sluší a když si ještě dokoupíte za necelých 38 tisíc paket Sport, obsahující černé emblémy, zadní spojler boční lišty a kryty zrcátek, budete mít auto, které sice nebude křičet do světa: „Hej, já jsem tady, koukej…“, které ale nenechá nikoho na pochybách o tom, že jde o dynamický a elegantní vůz. A co víc, že jde o vůz se skvělou výbavou a opravdu nízkou spotřebou.
Takhle má fungovat hybrid
Foto: Jan Smékal
Hybridní Civic pohání ústrojí složené ze zážehového atmosférického dvoulitrového čtyřválce s generátorem. Motor pracuje v Atkinsonově režimu a nabízí výkon 143 koní. Součástí hybridního ústrojí je dále elektromotor s výkonem 184 koní. Spalovací motor se připojuje k předním kolům až ve vyšších rychlostech, jinak auto pohání většinou elektromotor, který získává energii z generátoru poháněného spalovacím motorem. Jeden elektromotor tedy funguje jako generátor, druhý elektromotor vůz pohání.
Jezdí za pět litrů
Foto: Jan Smékal
Díky tomuto systému lze s autem jezdit velmi dynamicky a přitom úsporně. Naše spotřeba se během týdenního testu ustálila na hodnotě 5,1 litrů benzínu na 100 kilometrů. Málokterý benzínový dvoulitr se může takovou spotřebou pochlubit. Hybridní systém pracuje zcela automaticky a sám volí, kdy vůz jede čistě na elektriku, kdy se připojuje spalovací motor, případně, kdy se energie vyrobená generátorem spotřebovává pro jízdu, nebo ukládá v akumulátoru. Řidič volí pouze jízdní režim (Eco, Normal, Sport a Individual).
Interiér Civicu se nezapře
Interiér vozu je klasická Honda. Znalce nepřekvapí, kdo si do auta značky Honda sedne poprvé, bude se chvilku rozkoukávat. Skvělá jsou přední sedadla, z nichž nevystoupíte unavení ani po větší kilometrové porci. Přístrojová deska je přehledná, volant padne skvěle do ruky. Trochu se mi nelíbilo řazení, resp. volba zpátečky, které je řešeno tlačítkem. Klimatizace má fyzická tlačítka (hurá!), stejně tak vypínání hlídání jízdního pruhu. Povinné hlídání překročení maximální rychlosti je však docela otravné, stejně tak jako vypínání této funkce v menu.
Rozhodně ji vyzkoušejte
Honda Civic e-HEV ve výbavě Elegance by vám rozhodně neměla chybět v seznamu, budete-li hledat výkonný a úsporný vůz se skvělou výbavou za rozumnou cenu. Ta aktuálně činí 849.900,- Kč včetně DPH, což z ní činí poměrně slušného konkurenta nejen koncernovým modelům, ale i těm korejským. Minimálně za zkušební jízdu tohle auto rozhodně stojí.