Kia Niro EV je automobilem, který překvapil nejen nás, ale i samotné testery. Ti s ním strávili téměř 14 dní a vraceli jej jenom velmi neradi. A to i přes to, že při přebírání auta zrovna moc nadšení neprojevovali.
Jedno pravdivé moudro říká, že „…nikdy nedostaneš druhou šanci udělat první dojem“. A právě první dojem bylo to, co testery modelu Kia Niro EV při přebírání auta zaskočilo. Niro testovala mladá dvojice ve věku 27 let. Martin pracuje na volné noze jako web designer, Julie je zaměstnaná u mezinárodní společnosti, kde vede oddělení online prodeje. Oba se velmi zajímají o moderní technologie, velmi rádi cestují a věnují se svému čtyřnohému mazlíčkovi, bez kterého nedají ani ránu. Při výběru auta proto u nich hrálo velkou roli také to, jak pohodlně a bezpečně by v něm svého pejska přepravovali.
Foto: Pavel Foltýn
Stejně jako většina mladých ale také poměrně silně řeší to, jestli se jim auto líbí. „Když jsme nedávno pokukovali po novém autě, koukali jsme i na model Kia Niro EV. V showroomu měli vystavený model v takové olivově zelené barvě, a autu to docela slušelo,“ říká Martin, který si auto od nás přebíral a pokračuje: „Líbila by se mi i tahle bílá, ale ten černý pruh na boku je opravdu hodně divný. Rozumím tomu, že vnímání vzhledu je čistě individuální věc, ale já bych dal opravdu přednost jiné barvě a černý pruh bych si odpustil.“ Tím ale výhrady k autu v podstatě skončily a Martin s Julií nám ho po čtrnácti dnech vraceli jenom velmi neradi.
Překvapilo mě to úžasné ticho v interiéru. Auto funguje jako taková klidová kapsle Testerka Julia
Přes počáteční rozpaky z vnějšího designu, resp. barevné kombinace, se totiž v Niru ihned zabydleli a podle svých slov se v něm cítili velmi příjemně a pohodlně. „Překvapilo mě to ticho v kabině. To je takový klid, že se to ani nedá popsat“, říká Julia a pokračuje: „Nikdy by mě nenapadlo, že v normálním autě je tak silný hluk. Doté doby, než jsem sedla do Nira, tak mi to přišlo normální. Už jenom kvůli tomu tichu bych v elektromobilu chtěla jezdit.“ Zážitek z ticha v interiéru elektromobilu ostatně potvrzují i další testeři. Například Tomáš, který měl v testu vlajkovou loď automobilky, model Kia EV9.
Foto: Pavel Foltýn
V interiéru pak Martina s Julií překvapila ještě jedna věc. „Zvenku vypadá auto docela běžně, jenže uvnitř je luxusně vybavené,“ říká Julia a popisuje některé prvky výbavy, které ji zaujaly: „Moc se mi líbí head-up display, to je skvělá vychytávka. Jenom navigační pokyny mě na něm trochu mátly, ale to je asi věc zvyku. Naopak skvělá vychytávka je to, že head-up ukazuje i situaci v tzv. „mrtvém úhlu“ vedle auta. Taky byla super odvětrávaná sedadla. Venku bylo 35 stupňů a my jsme si mohli sedadla krásně vychladit. Spolujezdcova sedačka má navíc takový speciální mód, kdy si v něm můžete skvěle pohovět. Třeba při čekání na dobití baterie.“ Martin ale jednu zvláštnost v interiéru přeci jen našel: „Na ovládání infotainmentu a klimatizace jedním ovladačem, který se přepíná, jsem si moc nezvykl. Je to dobrý „ajťácký“ nápad, ale v běžném provozu bych asi spíše ocenil oddělené ovladače.“
Spotřeba necelých 15 kWh mě hodně překvapila. V praxi tak vlastně stačí dobíjet jednou týdně Tester Martin
Podle Martina s Julií je velmi příjemně překvapil dojezd Nira. „Nijak jsme to s úspornou jízdou nepřeháněli a nesnažili se o nízkou spotřebu. Jezdili jsme stejným stylem, jako s naším benzíňákem. Spotřeba 14,8 kWh nás proto hodně příjemně překvapila,“ říká Martin, podle kterého stačí v průběhu jízd vždy dobíjet jenom pár minut a držet stav nabití baterie stále kolem 60 – 90 procent. „Vlastně nikdy jsme nečekali, až se auto dobije. Stačilo 15 minut, než jsme si nakoupili nebo vyzvedli objednávku v eshopu, a zase jsme jeli. U dobíječky jsme čekali jenom jednou, a to, když jsme vyráželi na výlet mimo Prahu. Dali jsme si koláček a kávu a během 30 minut bylo auto dobité do plna.“
Dobíjení auta a jeho dojezd není v případě Kia Niro EV žádným tématem Tester Martin
Navíc, s kartou Kia Charge se dá nabíjet úplně všude a není třeba hledat dobíjecí stojan firmy, se kterou máte smlouvu. Tahle karta pak činí dobíjení auta naprostou rutinou a časté argumenty oponentů elektromobility, že není kde nabíjet, tak s touhle kartou úplně smáznete. Baterie v Niru má využitelnou kapacitu necelých 65 kWh (64,8 kWh), bez problémů se tedy dá počítat s dojezdem kolem 500 kilometrů. Městský dojezd v cyklu WLTP má být potom dokonce až 604 km. „Dobíjení a dojezd nebyly během čtrnáctidenního testování pro nás vůbec tématem,“ říká Martin.
Foto: Pavel Foltýn
Podle Martina je dobré jezdit na hranici rychlostních limitů a naučit se využívat možnosti nastavit si sílu rekuperace malými pádly pod volantem. „Po dálnici jsem měl nastavenou nulovou rekuperaci, když jsme se ale vraceli z Krkonoš, využíval jsem pádélka jako brzdu. Chce to trochu cviku, ale funguje to skvěle,“ popisuje Martin.
Foto: Pavel Foltýn
Výkonově je auto naprosto dostačující, nicméně deklarovaný výkon 150 kW by si zasloužil trošku vyšší maximální rychlost, než 167 km/h. „Ano, maximální rychlost je u nás 130 km/h a také rozumím tomu, že s vyšší rychlostí roste spotřeba, ale alespoň těch 180 km/h by si Niro zasloužilo,“, říká s úsměvem Martin. V disciplíně „zrychlení“ je ale podle něj výkon naprosto dostačující a z křižovatky vás dostane rychleji než většinu ostatních aut.
Foto: Pavel Foltýn
Při vracení auta se Martin s Julií shodli na jednom. Totiž na tom, že auto svým vzhledem hodně mate a je lepší, než by se na první pohled mohlo zdát. Nabídne nejen skvělý dojezd, ale také opravdu luxusní výbavu, dostatečný zavazadlový prostor (včetně předního frunku) a spoustu moderních asistenčních a bezpečnostních prvků. Kdo podle nich nechce vyčnívat z davu a jezdit v designově výrazném autě, jakým je například Kia EV6, měl by si model Kia Niro EV zařadit na svůj nákupní seznam a požádat dealera o zkušební jízdu. „Myslím, že bude velmi příjemně překvapen, my jsme tedy byli,“ uzavírá Martin s Julií.