Trh s automobily se mění a mění se také preference zákazníků. Kdysi oblíbené vozy na CNG hledají kupce čím dál tím déle, zánovní vozy zmizí od prodejců během pár dnů a uvolňují místo ojetým hybridům a elektromobilům.
Loňský byl ve srovnání s tím předchozím ve znamení úbytku ojetin z trhu. Celkově jich bylo nabízeno o 4,6 % méně, než v roce 2021. Ještě větší pokles zaznamenal segment zánovních vozů, kde meziročně ubylo 16% nabízených aut. V roce 2021 bylo celkově inzerováno 87 512 zánovních vozů, zatímco v loňském roce pouze 73 482. Větší tržní podíl stále více ukrajují nové technologie v podobě elektromobilů a vozů s hybridním pohonným ústrojím. Zánovních elektromobilů bylo na českém sekundárním trhu meziročně nabízeno o 39,5 % více, hybridů v roce 2022 přibylo oproti předchozímu roku 12,1 %. Výrazný pokles nabídky u zánovních ojetin zaznamenaly dříve velmi oblíbené vozy s pohonem na stlačený zemní plyn. Meziročně jich v nabídce ubylo 38,4 %.
„Loňský rok byl na začátku stále ještě poznamenán končící pandemií Covidu a zároveň koncem února přilétla ekonomická „černá labuť“ v podobě války na Ukrajině. To ještě prohloubilo problémy v dodavatelských řetězcích výrobců automobilů. Proto nových aut v loňském roce přibývalo jen málo. Vzhledem k nedostatku nových aut pochopitelně vznikalo i méně zánovních vozů, což vysvětluje šestnáctiprocentní propad nabídek vozů v tomto segmentu,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings.
Svůj tržní podíl naopak zvyšovaly alternativní a nové technologie. „Vzhledem k současné zelené politice v Evropě se automobilky snaží dostat na trh co největší množství vozů, které jsou čistší, aby se jejich flotilové emise co nejvíce blížily stanoveným limitům. Pokud si tedy v loňském roce mohly automobilky vybrat, jestli z dostupných dílů vyrobí vůz se spalovacím motorem nebo jeho čistší alternativu, pak nepochybně volily alternativu. Zároveň o tento segment roste zájem i u zákazníků, kteří za současné ekonomické situace hledají provozně levnější vozy. To je i důvod poklesu zájmu o vozy na stlačený zemní plyn, který byl v loňském roce enormně drahý,“ dodává Vaněček.
Nejčastěji nabízeným modelem mezi zánovními vozy byla v loňském roce Škoda Fabia ve stáří 1,8 roku, s nejčastějším nájezdem 15 456 km a střední hodnotou ceny 369 000 korun. U elektromobilů to byla Škoda Enyaq ve stáří 1,3 roku, s nejčastějším nájezdem 6 033 km a mediánovou cenou 1 498 900 korun. Mezi hybridy pak tradičně vládla Toyota s modelem Corolla ve stáří 1,8 roku, nájezdem 19 155 kilometrů a nejčastější cenou 630 000 korun.