Možná jste to také na silnicích zaregistrovali, ale nevěděli jste, co to znamená. Kamión střídavě bliká pravým a levým blinkrem. Zatáčí, nebo je v tom něco jiného? Jde prý o signál, který je však zmatečný a lze jej pokutovat.
Mezi řidiči osobních automobilů se zažil signál pro poděkování například za ponechání místa při připojování z průběžného pruhu, nebo třeba za umožnění vjetí na zacpanou hlavní silnici z vedlejší ulice. Stačí nechat jednou, nebo dvakrát bliknout všechny čtyři blinkry, aby řidič za vámi věděl, že mu tímto způsobem děkujete. Z pohledu zákona jde však o přestupek.
Ale ano, vím, že tím dává najevo nějaké poděkování, ale může to být zmatečné. Bliká doprava, pak doleva a zase doprava. Někdo si to může vyložit třeba i tak, že zatáčí
Josef Č.; Praha
Zákon totiž říká, že světelné výstražné znamení dávané zapnutím výstražného světelného zařízení (takzvané varovné blikače) smí řidič užít jen ve dvou případech: při nouzovém stání (závada na vozidle nebo nákladu, náhlá nevolnost, dopravní nehoda), a to nejméně po dobu, než na vozovku umístí výstražný trojúhelník. Dále je-li nutné upozornit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích na hrozící nebezpečí, zejména v případech, kdy je nutné náhle snížit rychlost jízdy, nebo zastavit vozidlo. Typicky se tak děje například na dálnici, když se provoz začne, například kvůli dopravní nehodě, výrazně zpomalovat. O používání výstražných světel za účelem „poděkování“ není v zákoně ani slovo.
Zatímco bliknutí čtyřmi blinkry je v podobné situaci celkem srozumitelné, řidiči kamiónů mají jiný signál. Blikají doprava, doleva a zase doprava a doleva. I to je pochopitelně přestupek, protože se jedná o zneužití ukazatele směru jízdy. Navíc, pro mnoho řidičů může taková signalizace působit dosti zmatečně a mohou si myslet, že řidič kamiónu zatáčí. Při extrémní souhře okolností pak může relativně snadno dojít i k dopravní nehodě.
Proč „děkovačka“ kamióňáků vypadá jinak, než u řidičů osobních vozidel, není moc zřejmé. Jeden z profesionálních řidičů ale tvrdí, že řidiči těchto kolosů mají jakousi svoji subkulturu a chtějí se od řidičů osobních aut odlišit. „Řidiči osobáků blikají blinkry jak diví, pouští je pořád. Při parkování, děkování, závadě, zpomalování na dálnici, atd…“, říká Marek T., který s kamiónem jezdí po Evropě již přes deset let. Ano, možná má pravdu, ale faktem zůstává, že i střídavé problikávání je přestupek, stejně jako děkování čtyřmi blinkry.
Věděli jste, co znamená střídavé blikání u kamiónů? Napište nám do diskuze.
Zdroj: Jiří Soukup; Zákon 361/2000 Sb.